Most hétvégén rendezik meg 89. alkalommal a Le Mans-i 24 órás futamot, a világ egyik legismertebb, legrangosabb autóversenyét. A hosszútávú világbajnokság negyedik és legfontosabb futama kíméletlen próbatétel autónak és embernek egyaránt – de hogy pontosan mennyire, arról a Porsche gyári csapatának 2020-as telemetriai adatai alapján alkothatunk képet.
A teljes versenytávon autónként mintegy 20 000 sebességváltást hajtanak végre a pilóták; egy váltás 15 ezredmásodperc alatt megy végbe. Mivel azonban 2018 óta a teljes versenyhéten ugyanazt a hajtásláncot kell használniuk a csapatoknak (korábban pénteken új motort és váltót kaphattak az autók), ehhez hozzájön még mintegy 7000 váltás, amin a tesztek és az időmérők során esik át a rendszer.
Idén egyébként már nem pneumatikus, hanem elektromechanikus működtetőt használ a Porsche 911 RSR, ami gyorsabb és pontosabb kapcsolást tesz lehetővé.
A hathengeres motor égéstereiben sincs nyugalom: a futam 24 órája alatt 28 millió robbanás megy végbe a hengerekben, ennyiszer gyújtanak a gyertyák, és ennyiszer kapnak lendületet a dugattyúk.
A versenyzők a 13 626 méteres kör 13 pontján fékeznek – minél később, annál jobb, ám ez extrém terhelést jelent a fékeknek. A 24 óra alatt mintegy 4000-szer nyomják le a fékpedált, ilyenkor a súrlódó elemek akár 400°C-ra is felmelegedhetnek, ahonnan azonban a következő fékezésig vissza is kell hűlniük optimális hőmérsékletre.
A Porsche speciális hűtőrendszere néhány méter megtétele alatt gondoskodik erről. Ennek köszönhetően a 911 RSR fékjeit elég egyszer cserélni a 24 órás futam során: mivel a komplett fékrendszert plug-and-play egységként szállítják, az első fékek cseréje egy percet sem vesz igénybe.
A lengéscsillapítók is megkapják a magukét: körönként 20-szor ütnek fel, amikor a kerékvetőkre hajtanak az autók; a teljes futam alatt közel 7000 teljes erejű ütést kap a futómű, és akkor nem beszéltünk a folyamatos rázkódásról, amit a futam utolsó köreiben is tökéletesen el kell tudniuk nyelni.