Zsinórban másodjára rendezték meg rendhagyó, a tradicionális júniusitól eltérő időpontban a Le Mans-i 24 órás futamot, viszont a tavalyi évvel ellentétben már nem zárt kapuk mögött rendezték meg: 50 ezer – koronavírus elleni oltással vagy 48 órásnál nem régebbi, negatív PCR-teszttel rendelkező – néző látogathatott ki, ami a megszokott nézőszám egyötöde.

Ha már Forma-1-gyel rendszeresen foglalkozunk a Vezessnél, illő megemlíteni, hogy történelmi pillanatokra került sor a szombat délutáni rajt előtt a királykategória szempontjából. A kétszeres világbajnok Fernando Alonsónak adatott meg az a megtiszteltetés, hogy elsőként mehetett körbe F1-es autóval a 13,6 kilométeres Circuit de La Sarthe-on. A spanyolnak nem volt ismeretlen terep a pálya, visszatérése előtt kétszer is nyert a Toyotával ezen a pályán, emellett a 2018/2019-es idényben endurance-világbajnok lett.

Emlékezetesen vette kezdetét a Le Mans-i viadal, az eső miatt ugyanis csak a biztonsági autó mögött kezdett el pörögni a visszaszámláló. Közel negyedóra után lengették meg a zöld zászlókat, amit lassú zónák és sárga zászlók tömkelege követett. A gördülőrajt legnagyobb vesztese a 8-as Toyota volt, Sébastien Buemit ugyanis már a második kanyarkombinációban kilökte a legendás versenyen bemutatkozó Glickenhaus 708-as autója.

A Toyota élről induló 7-es egysége így az elején némi egérutat nyert, főleg azok után, hogy egyhamar a rajt utáni kalamajka részesévé vált a japánok legközelebbi üldözőjének számító Alpine, mivel az Indianapolis kijáratánál megforgott Nicholas Lapierre, miközben mintegy tucatnyi autóval mutattak be piruettet vagy kirándultak a sóderágyban.

Az év elején debütáló hiperautó-kategóriában bajba került egységek közül Buemiék és az Alpine felzárkózása meglehetősen gyors volt, míg a Glickenhausok kisebb-nagyobb késéssel tértek vissza a 61 fős mezőny elejébe, vagy legalább annak közelébe. Egészen a negyedik óráig kellett várni az első nagyobb balesetre: a GTE Am-kategória egyik favoritja hullott el – a második helyről vágódott a falba Marcos Gomes a 98-as Aston Martinnal, ami ismét pályára rántotta a biztonsági autókat, mivel nemcsak az összeroncsolódott Vantage AMR-t kellett eltávolítani, hanem a gumifal is helyreállításra szorult.

Az esős kora esti órákban az LMP2-esek között valósággal elszabadult a pokol. Újabb és újabb Safety Car-fázisokat eredményezett a McLaren F1-es csapatának vezérigazgatója, Zak Brown által irányított United Autosports két autójának csattanása, majd csakugyan komoly esélyes került jelentősen hátrébb, amikor a 26-os G-Drive-val Franco Colapinto kiütötte a tisztán női versenyzőkből álló triót felvonultató Richard Mille Racing autóját.

Igazán a fedélzeti kamera képe volt árulkodó arról, mennyire komoly ütést kapott Sophia Flörsch a volánnál, bár a német hölgypilótának meredekebb „élményben” is volt már része mindössze néhány éve íródó pályafutása során. Elég csak a három évvel ezelőtti, makaói bukására gondolni.

Miközben a Toyota tartósan őrizte az első két pozíciót, a harmadik hely sorsát illetően a késő esti órákban állt be átmeneti fordulat: a 36-os Alpine-nal Matthieu Vaxiviére is hibázott, amivel a 708-as Glickenhaus rövid időre a Toyoták mögé zárkózott. 

Két hibának köszönhetően számottevően csökkent a Toyoták közötti különbség a hajnali órákra fordulva. Előbb az éjszakai etapot egyébként kiválóan teljesítő Kobajasi Kamui rontott az Indianapolisnál, és épphogy, de el tudta kerülni a fallal való találkozást. Miután a japánt leváltották, a háromszoros túraautó-világbajnok José Maria López ült a volán mögé, akitől csakugyan láthattunk egy kisebb hibát. A bokszkiállások lezongorázódásával stabilizálódott a másfél perc körüli differencia a két GR010 Hybrid között.

Bő hat órával a vége előtt azonban lelassult a Toyota 8-as egysége: vélhetően az üzemanyagadagolással adódtak problémák, de egy újraindítással Buemi orvosolni tudta a problémát, viszont ekkor egy időre körön kívülre is került a Brendon Hartley-val és Nakadzsima Kazukival kiegészülő hármas.

Szokatlan eseménytelenség jellemezte az utolsó órákat, a 2016-os versenyt eldöntő dráma azonban megismétlődött, igaz, „csak” az LMP2-es kategóriában: az utolsó körben állt meg a Team WRT 41-es autója az egész versenyen parádés teljesítményt nyújtó Dzse Dzsefej alatt. Így a kínai mellett Louis Delétraz és Robert Kubica által alkotott egység célba sem ért.

A kezdeti pech után a 8-as egységnek nem igazán sikerült felzárkóznia a testvérautóra, a Toyota kettős győzelmét viszont így sem fenyegette veszély a riválisok által. A japán márka egymás után a negyedik győzelmét zsebelte be Le Mans-ban, viszont először nyert a Mike Conway, Kobajasi Kamui, José Maria López trió. Mögöttük az Alpine és a két Glickenhaus fejezte be a versenyt a harmadik, illetve a negyedik-ötödik helyen.

Megint a végén jött a dráma Le Mans-ban 2

A Kubica-féle egység elképesztő drámáját követően a Team WRT másik, 31-es autója húzta be a győzelmet az LMP2-ben, Robin Frijnsszel, Ferdinand Habsburggal és Charles Milesivel. A 28-as Jota (Tom Blomqvist, Sean Gelael, Stoffel Vandoorne) és a Panis Racing Orecája (James Allen, Julien Canal, Will Stevens) állhatták még dobogóra, míg az amatőrök, azaz a felállásukban legalább egy úrvezetőt tudók között a 21-es DragonSpeed-Orece bizonyult a legjobbnak. Ennek a triónak volt tagja a korábbi F1-es futamgyőztes Juan Pablo Montoya is.

Megint a végén jött a dráma Le Mans-ban 3

Valamennyi kihívójával szemben állta a sarat a GTE Pro-kategóriában az AF Corse 51-es rajtszámú Ferrarija, így még ha a különbségen nem is látszódott meg annyira a magabiztosság, James Calado, Côme Ledogar és Alessandro Pier Guidi megnyerte a kategóriát a 63-as Corvette (Nick Catsburg, Antonio Garcia, Jordan Taylor) és a 92-es Porsche (Michael Christensen, Kevin Estre, Neel Jani) előtt.

Megint a végén jött a dráma Le Mans-ban 4

A GTE Am-géposztályban csakugyan AF Corse- és Ferrari-siker született, amit a 83-as egység szolgáltatott. Nicklas Nielsen, Alessio Rovera és François Perrodo hármasa mögött a TF Sport 33-as Aston Martinját (Felipe Fraga, Ben Keating, Dylan Pereira) és az Iron Lynx 80-as Ferrariját (Matteo Cressoni, Callum Ilott, Rino Mastronardi) intették le.

A hétvégén már a 2022-es WEC-versenynaptárat is bejelentették, ennek alapján a jövő évi, 90. Le Mans-i 24 órást 2022. június 11-12-én rendezik meg.

Megint a végén jött a dráma Le Mans-ban 5

Az endurance-világbajnokság (WEC) 2022-es versenynaptára

A 89. Le Mans-i 24 órás végeredménye (első tíz):

Versenyzők Rajtszám / Csapat / Autó Kategória Kör Idő / Hátrány
1. Mike Conway, Kobajasi Kamui, José Maria López #7 / Toyota Gazoo Racing / Toyota GR010 Hybrid Hypercar H 371 24:00:50.768
2. Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Nakadzsima Kazuki #8 / Toyota Gazoo Racing / Toyota GR010 Hybrid Hypercar H 369 + 2 kör
3. André Negrão, Nicholas Lapierre, Matthieu Vaxiviére #36 / Alpine Elf Matmut / Alpine A480 – Gibson Hypercar 367 + 4 kör
4. Luis Felipe Derani, Franck Maileux, Olivier Pla #708 / Glickenhaus Racing / Glickenhaus 007 LMH Hypercar 367 + 4 kör
5. Ryan Briscoe, Romain Dumas, Richard Westbrook #709 / Glickenhaus Racing / Glickenhaus 007 LMH Hypercar 364 + 7 kör
6. Robin Frijns, Ferdinand Habsburg, Charles Milesi #31 / Team WRT / Oreca 07 – Gibson LMP2 363 + 8 kör
7. Tom Blomqvist, Sean Gelael, Stoffel Vandoorne #28 / JOTA / Oreca 07 – Gibson LMP2 363 + 8 kör
8. James Allen, Julien Canal, Will Stevens #65 / Panis Racing / Oreca 07 – Gibson LMP2 362 + 9 kör
9. Wayne Boyd, Paul di Resta, Alex Lynn #23 / United Autosports / Oreca 07 – Gibson LMP2 361 + 10 kör
10. Alex Brundle, Renger Van der Zande, Jakub Smiechowski  #34 / Inter Europol Competition / Oreca 07 – Gibson LMP2 360 + 11 kör