Az újrahasznosított műanyag palackokból származó, újrafeldolgozott poliészter használatát támogató technológiát dolgozott ki a Continental és partnere, a szövetrostgyártásban nagy tapasztalattal bíró kínai Otiz. A folyamatot az teszi forradalmivá, hogy az újrahasznosítás során kihagyják a korábban szükséges köztes kémiai lépéseket, ezáltal a poliészter fonal megfelel az abroncsgyártásban szokásos, magas mechanikai követelményeknek.
A gumiabroncsok szövetvázában hasznosítható polietilén-tereftalát szálakat már akár 2022-ben alkalmazhatják a gyártásban; a végső termék prototípusát az idei szeptemberi müncheni autókiállításon fogja bemutatni a Continental.
A folyamat során a palackokat először szétválogatják, eltávolítják a kupakokat, a műanyagot mechanikusan megtisztítják. A gépi aprítás után olvasztásra, majd granulálásra kerülnek, ezt pedig szilárd fázisú polimerizáció és egy módosított centrifugálási folyamat követi, írja a Continental közleménye.
Az abroncsgyártó laboratóriumi és gumiabroncstesztjeiből kiderült, hogy a másodlagos nyersanyagszálak ugyanolyan jól teljesítenek, mint az eddig használt szálak. Minőségük és stabilitásuk megegyezik a szűz PET-ével, valamint szakítószilárdságuk, szívósságuk és hőstabilitásuk különösen alkalmassá teszi őket a gumiabroncsok létrehozásában történő felhasználásra.
A hagyományos PET-et régóta használják alapanyagként az autógumi-gyártás során, mert nagy terhelés és hőmérséklet mellett is képes megtartani alakját, és ezáltal a vezetési sebességtől függetlenül folyamatos biztonságot nyújt. Az újrahasznosított PET használata értékes erőforrásokat takarít meg az abroncs gyártásakor: manapság egy hagyományos személygépkocsi-gumiabroncs körülbelül 400 grammnyi poliészter fonalat tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy a jövőben több mint 60 újrahasznosított PET palackot is fel lehet használni egy teljes gumiabroncsszett elkészítéséhez.
A Continental legkésőbb 2050-re 100%-ban fenntarthatóan előállított anyagokat kíván felhasználni abroncstermékeiben.