Időjárási katasztrófákban sincs hiány 2021-ben, ez pedig a használtautó-piacot is érinti, az Egyesült Államokban ugyanis rekordmagas szintre emelkedett a használt autók ára, mivel az autóipar helyzetét komolyan megnehezíti, hogy nem áll rendelkezésre elegendő félvezető mikrocsip új autók gyártásához.
Jelenleg attól tartanak a tengerentúlon, hogy az Ida hurrikánban árvízkárosodottá vált autók áraszthatják el az ottani piacot. Chris Basso, a Carfax szóvivője a CNBC-nek arról beszélt, becslései szerint már akkor is 378 ezer gépjármű lehetett az utakon, mielőtt az előző hónapban partot ért volna a hurrikán Louisana délkeleti részén.
Emiatt hatványozottan fennáll annak a veszélye, hogy megpróbálják átverni a potenciális, jóhiszemű vevőket kívülről sértetlennek tűnő és ezzel megkímélt használt autó látszatát keltő, ám a karosszéria alatt több sebből is vérző, árvízkárosodott jármű eladásával. Márpedig ilyenkor komoly kár keletkezhet annak elektronikájában, kenőanyagaiban és mechanikus rendszereiben.
Ennek nyomán arra hívják fel az autóvásárlás előtt állók figyelmét, hogy minden esetben nyomozzák le a kiszemelt kocsi múltját. A biztosítók jellemzően totálkárosnak minősítik az árvízben károsult gépkocsikat, ám akadnak tulajdonosok, akik nem nyújtják be igényüket, ha biztosításuk nem fedezi az árvíz okozta károkat.
Helyette inkább megpróbálják maguk kiküszöbölni azokat, és adott esetben az árvízkárosodás eltitkolásával túladni az autón, de hasonlóval azok a kereskedők is próbálkozhatnak, akik – finoman szólva – nem kezelik annyira szigorúan az előírásokat. A Carfax összegyűjtött néhány intő jelet, amiknek figyelembe vételével elkerülhetőek a problémás vételek:
- intenzív szagú bűz az utastérben,
- laza tető- és/vagy üléskárpit,
- nedves szőnyegek,
- rozsda az ajtók körül, a műszerfal alatt, a motorháztető alatt, a csomagtartó alatt,
- sár vagy iszap a kesztyűtartóban, az ülések alatt,
- megtört vezetékek a műszerfal alatt,
- bepárásodó, belülről vízcseppes külső és belső világítóberendezések.
Mindennek azért lehet jelentősége, mert ahogyan arról érintőlegesen a Vezess beszámolt, nyár elején és közepén több európai országban történtek komolyabb árvízkatasztrófák, így hasonló helyzetbe lévő autókat akár Magyarországra is importálhatnak.