Jelentősen csökkentheti, de akár teljes mértékben le is állíthatja gyártását október 18-tól a Volkswagen-csoporthoz tartozó, Csehország legnagyobb exportőreként számontartott Škoda az egész világot sújtó chiphiány okán – adta hírül a Reuters.

A probléma a világjárvány kellős közepén ütötte fel a fejét, a kielégíthetetlen keresletnövekedés pedig Magyarországon is okozott rövidebb-hosszabb leállásokat a Mercedes kecskeméti és a Suzuki esztergomi üzemében, hiába próbálják segíteni a bajba került autógyártókat.

„Még a Škoda sem képes elkerülni ezt a világméretű válságot” – jelentette ki Tomas Kotera, a cseh márka szóvivője az esetlegesen kilátásba helyezett leállás kapcsán, ami komoly nyomást gyakorolhat a cseh gazdaságra, azon belül pedig az összesen 180 ezer embernek megélhetést biztosító autóiparra.

A Škoda ugyanis 35 ezer munkavállalót foglalkoztat, emellett az ipari termelés mintegy negyedét teszi ki. Úgy tudni, a Mladá Boleslav-i székhelyű gyártó üzemeiben több tízezer modell várakozik készen, csakis félvezetőre várva. Emiatt a márkakereskedésekben is több hónaposra nőtt a várakozási idő.

Érzékenyen érintheti a Škoda egész éves gyártását a fejlemény; a Cseh Autóipari Szövetség (CAIA) kalkulációi alapján ebben a mutatóban a tavalyihoz hasonló évet zárhat a gyártó, amikor a koronavírus-járvány megjelenése miatt hónapokra térdre esett az iparág. Összesen 1,15 millió autót gyártott 2020-ban a Škoda, ami elmaradna a tervezett 1,3 milliótól.

Ilyen mértékű termeléscsökkentésre még nem volt példa a közép-európai régióban a Reuters cikke szerint, míg a Škoda ígéri, mindent megtesz dolgozói megtartása érdekében, bízva abban, hogy 2022 második felétől helyre áll a rend és stabilizálódik a chipellátás.