Nem kisebb projektbe vágott bele augusztus utolsó napjaiban a Toyota, minthogy Guinness-rekordot állítson fel hidrogénhajtású villanyautójával, a Miraival. Dél-Kaliforniában, a gardenai Toyota technikai központjából indult el a kétnapos kalandra Wayne Gerdes hypermiler vezetőtársával, Bob Wingerrel.

Két fogalmat gyorsan tegyünk is tisztába:

  • A hidrogénhajtásnál azért is használható a villanyautó kifejezés, habár nem kapásból elektromos árammal töltik meg az autót, mert a technológia lényege épp az, hogy a hidrogén segítségével fejleszt elektromos áramot, károsanyagot pedig nem bocsát ki, mivel vizet pufogtat. Mégis sokan kérdőjelezik meg, van-e jövője a megoldásnak; egyrészt összetettsége miatt, és a hagyományos villanyautók sokkal rohamosabban terjednek.
  • A hypermilernek pedig nincs magyar megfelelője, de ő az, aki arra törekszik, hogy minél nagyobb távolságot tegyen meg minél kevesebb hajtóanyag felhasználása mellett. Szóval, akinek nem a megrögzött takarékosság az életfilozófiája, aligha fog a nyomdokaiba lépni.

Ennyit még nem bírt ki egyetlen töltéssel egy villanyautó sem 1

Augusztus 23-án öt perc alatt feltöltötték a Mirai hidrogéntartályát, majd a Guinness-világrekordok képviselője leplombálta azt. Gerdes és Winger duója két nap alatt összesen 845,3 mérföldet, vagyis 1360,37 kilométert tett meg. Első nap – két sofőrcserével – 761,21 kilométert, a maradék távot pedig másnap kisebb körökben teljesítették, nem messze a központtól.

Ennyit még nem bírt ki egyetlen töltéssel egy villanyautó sem 2

Az új rekordot jelentő táv során 5,65 kg hidrogént használt fel a Mirai, ami 152 MPGe-s átlagfogyasztást eredményezett, zéró kibocsátással. Ugyanekkora távon egy átlagos, belsőégésű motorral szerelt autó több mint 300 kg-nyi szén-dioxidot eregetett volna a levegőbe. Pedig általában csúcsforgalomban haladt a páros, különösen a második, 598,68 kilométeres etap folyamán. Végig 18-28 Celsius-fok között ingazodott a külső hőmérséklet.

Ennyit még nem bírt ki egyetlen töltéssel egy villanyautó sem 3

Kedvezhet a fogyasztásnak a Toyota közleménye szerint a jól programozott erőforrás vagy a megfelelően felfújt gumiabroncsok. Vezetéstechnikailag érdemes kerülni a gyors gyorsítást, az erős és hirtelen fékezést, valamint a magas tempót, miközben lehetőleg minél kevesebbet használjuk olyan elektronikus és mechnikai berendezéseket, mint például a légkondicináló.