Két évvel ezelőtt, 2019-ben ért történelmi csúcsra a használtautó-piac, akkor 800 ezernél is több gépkocsi cserélt gazdát Magyarországon egy év alatt. Idén ez a rekord is megdőlhet az év első kilenc hónapja alapján, januártól szeptember végéig ugyanis már 616 564 autót írtak át az országban, amely 2,9 százalékkal szárnyalja túl a 2019-es csúcsesztendő hasonló időszakát.
A Das WeltAuto várakozásai alapján a használt autók iránti kereslet várhatóan az év végéig sem torpan meg, ugyanis az értékesítésekre jelentős hatást gyakorol az újautó-piacon tapasztalható trend: a gyártás és a kiszállítás jelentősen lelassult a világ összes márkáját érintő chiphiány miatt, amely optimista becslések alapján 2022-re, pesszimista vélekedések szerint 2024-re állhat helyre.
Emiatt sokan fordultak a használt autók felé, ugyanis akik nem tudják kivárni az akár egy, másfél éves szállítási időt, azoknak azonnali megoldást jelenthetnek a másodkézből származó gépkocsik. Ez azonban jelentős keresleti többletet hoz a piacra, amely csökkenő kínálatot eredményez, és árfelhajtó hatással bír: bizonyos, népszerűnek számító használt autó modellek ára akár 15 százalékkal is nőtt az elmúlt bő fél év alatt.
Ez azt jelenti, hogy egy olyan autó, amely év elején még 5 millió forintért volt elérhető, jelenleg 5,75 millió forintért vásárolható meg. A prognózisok alapján az árak még nincsenek csúcsközelben, tehát további növekedés várható, így a jó minőségű, jobb árú autók nagyon gyorsan kipörögnek a telephelyekről. Az utánpótlás pedig nehezen biztosítható, mert a hosszúra nyúló kiszállítási idők miatt a flottavásárlók, flottaüzemeltetők megtartották autóikat, elnyújtva a használatot.
Az első kilenc hónap alapján a használtautó-piacon legtöbben alsó-közép-, kisautó- vagy felső-középkategóriájú modelleket kerestek, leggyakrabban Opelt (72 857 autó), Volkswagent (62 034 autó) és Suzukit (55 354 autó) vásároltak a magyarok. A prémiummárkák közül az Audi, a BMW és a Mercedes is népszerűnek számított, mindhárom gyártó a legjobb tízben szerepel. A típusok rangsorában az év háromnegyedénél az Opel Astra, a Suzuki Swift, a Ford Focus, a Volkswagen Golf és a Volkswagen Passat áll a népszerűségi lista élén.
Az átírt gépkocsik 75 százaléka tíz évnél idősebb volt, az előzetes becsélesek alapján a hazai autóállomány 14,7 éves átlagéletkora tovább romlott. A legtöbben Budapesten és Pest megyében, a legkevesebben Nógrád és Tolna megyében vásároltak használtan autót.