Egy vagy két villanymotorral, első- vagy összkerékhajtással, akár 500 kilométeres hatótávolsággal lép hamarosan piacra Európában is a Toyota bZ4X, a márka új elektromos almárkájának első típusa. Látványa nem okoz meglepetést annak, aki emlékszik a fél évvel ezelőtt bemutatott, azonos nevű előtanulmányra.
Annak az autónak a legizgalmasabb alkatrésze az ökörszarv (vagy inkább csokornyakkendő) kormánykerék volt. Ilyen soha nem kerül sorozatgyártásba, gondoltuk akkor, pedig de: 2022-től tisztán elektromos (by-wire) kormányművel is kapható lesz az autó. Ütközéstől ütközésig mindössze 150 fokot (nem egészen fél fordulatot) fordul majd ez a kormány, szokni kell tehát a vezetését: mintha egy F1-es versenyautót vezetnénk. Igaz, annak nem 204 lóerő a teljesítménye: a bZ4X ennyit, vagy összkerékhajtású kivitelben valamivel többet, 217 lóerőt ad le. Ez 160 km/óra végsebességre elegendő, az elsőkerék-hajtású variáns 8,4, az összkerekes 7,7 másodperc alatt gyorsul vele 100 km/órára.
A bZ4X vadonatúj, tisztán elektromos padlólemezre épül, amelyben teherhordó elemként van jelen az akkumulátorcsomag. A 71,4 kWh kapacitású egység a korábban bejelentettek értelmében nem csak olcsóbb lesz, mint az eddiginek (a Toyota 30%-kal kedvezőbb gyártási költségeket kommunikált), de élettartama is sokkal kedvezőbbnek ígérkezik. 10 év vagy 240 000 kilométer után eredeti kapacitásának 90%-ára lesz tölthető. Ez azt jelenti, hogy a 2WD kivitelben akár 500 kilométeres hatótávolságból (nem homológ érték, bár a gyárban a WLTP norma szerint mérték ki) egy évtized múlva is megmarad 450 – a jelenleg általános piaci ígéret 8 év távlatából 70%, azaz 350 kilométer volna.
A Toyota bZ4X 9 centivel hosszabb a RAV4-nél, de tengelytávja csaknem dupla ennyit: 16 centit ver rá a tradicionális szabadidőjárműre. Az autó tetőlemeze 8,5 centivel, a motorházfedél belépő éle 5 centivel húzódik lejjebb a RAV4 megfelelő karosszériaeleménél: a fura nevű újonc megjelenésében sportosabb lesz, és kedvezőbb gyalogosvédelmi teljesítményt mutathat fel.
bZ4X (FWD) | bZ4X (4WD) | ||||
Saját tömeg | (kg) | 1920- | 2005- | ||
Megengedett legnagyobb össztömeg |
(kg) | 2195- | 2275- | ||
Fordulókör sugara |
(m) | 5,7 | |||
Hatótávolság (WLTC) |
(km) | kb. 500 | kb. 460 | ||
Hosszúság | (mm) | 4690 | |||
Szélesség | (mm) | 1860 | |||
Magasság | (mm) | 1650 | |||
Tengelytáv | (mm) | 2850 | |||
Utastér belső hosszúság |
(mm) | 1940 | |||
Utastér belső szélesség |
(mm) | 1515 | |||
Utastér belső magasság |
(mm) | 1160 / 1145 | |||
Ülések száma | 5 | ||||
Villanymotor típusa |
Váltóáramú szinkronmotor |
||||
Max. motor- teljesítmény (elöl) |
(kW/LE) | 150 / 204 | 80 / 109 | ||
Max. motor- teljesítmény (hátul) |
(kW/LE) | ― | 80 / 109 | ||
Max. rendszer- teljesítmény |
(kW/LE) | 150 / 204 | 160 / 218 | ||
Max. forgatónyomaték |
(Nm) | 265 | 336 | ||
Akkumulátor típusa |
Lítiumion | ||||
Üzemi feszültség |
(V) | 355 | |||
Max. kapacitás |
(kWh) | 71,4 | |||
Váltóáramú töltés, max. teljesítmény |
(kW) | 6,6 | |||
Egyenáramú töltés, max. teljesítmény |
(kW) | 150 | |||
Kormánymű | fogaslécre ható elektromos szervokormány |
||||
Felfüggesztés (elöl/hátul) |
Rugóstagok / Kettős keresztlengőkarok |
||||
Fékek (elöl/hátul) |
Belső hűtésű tárcsa / belső hűtésű tárcsa |
||||
Hajtásképlet | elsőkerék- hajtás |
összkerék- hajtás |
|||
Gyorsulás (0-100 km/óra) |
(mp) | 8,4 | 7,7 | ||
Végsebesség | (km/óra) | 160 | 160 |
Az impozáns külső méreteknek köszönhetően egyméteres tandemtávolság, kategóriaelső lábtér, és 1,1 métert meghaladó belső magasság várja az utasokat, még panoráma napfénytetővel is. A csomagtartó 452 literes. Ha nem ragaszkodunk az üvegtetőhöz, kérhetünk napelemeket is: egy év alatt akár 1800 kilométerre elegendő zöld energiát „tankolhatunk” ezekkel. Apropó, tankolás: az akkumulátor akár 150 kW-os egyenáramú villanytöltőre is csatlakoztatható, erről 30 perc alatt 80%-ra tölthető a lemerült akkumulátor.
Videón is megnéznéd a Toyota korszakalkotó villanyautóját? Kattints az alábbi képre!