Szereti a kerek történeteket a Toyota. Fogták a GR Yaris háromhengeres turbómotorját, átalakították hidrogén üzeműre, majd beszerelték egy Corolla versenyautóba, amely a japán Super Taikyu szériában indult jó néhány futamon. Miután kiderült, hogy nem robban le, és nem is robban fel, hanem tisztességes megbízhatósággal teszi a dolgát, most visszaszerelték ugyanezt a hajtásláncot egy GR Yarisba.
A hidrogén üzemű belső égésű motor valamivel kevésbé tiszta üzemű, mint a hidrogén üzemanyagcellás technológia – az utóbbi egyetlen mellékterméke ugyanis a vízpára, míg az előbbinél (mint minden belső égésű motornál) minimális mennyiségű kenőanyag is bekerül az égéstérbe. Ennek ellenére érdekes alternatíva, nem utolsósorban azért, mert a belső égésű motortechnológia kiforrott, ráadásul gyártása világszerte több százezer embernek ad megélhetést – arra már rádöbbent az autóipar, hogy a villamosítás következtében munkahelyek tízezrei fognak megszűnni, és ezt a társadalmi veszteséget jó volna minél nagyobb mértékben csökkenteni.
A másik előnye a belső égésű motoroknak, hogy az emberek szeretik és ismerik azokat: karakteres teljesítménykifejtésük, valamint a működésüket kísérő hanghatások és rezgések sokak számára annak ellenére szerves alkotóelemei az autózás élményének, hogy a villanymotorok jobb hatásfokkal, csendesebben, minden szempontból optimálisabban működnek.
Szóval ha ragaszkodunk a belső égésű motorokhoz, érdemes megfontolni azok hidrogénnel történő üzemeltetését, mivel a hidrogén gyorsabban ég, ezért közvetlenebb gázreakciókat ígér, mint a benzin.
A Toyota egyébként nem most kezdte a belső égésű, hidrogén üzemű motor fejlesztését: jövőre ötödik születésnapját ünnepli a projekt.
Ma még nem tudni, hova fut ki a hidrogén üzemű GR Yaris projektje, ezzel mindenesetre a Toyota megtette az első konkrét lépést a technológiai közúti felhasználásához vezető, hosszú úton. Azt ugyanis nem szabad elfelejteni, hogy akár üzemanyagcellában léptetjük reakcióra a légköri oxigénnel, akár belső égésű motorban égetjük el, a hidrogén, mint üzemanyag rendelkezésre állása ma még gyermekcipőben sem jár, ezért jelenlegi gyakorlati értéke nulla.