Már 2022 első félévében megvásárolható lesz az a Mercedes S-osztály, amely 60 km/óra sebesség alatt dugóban vagy sűrű forgalomban teljesen önállóan lesz képes haladni, méghozzá úgy, hogy közben vezetője szabadon foglalkozhat más feladatokkal – e-mailezhet vagy filmet nézhet. Habár ez a lehetőség egyelőre csak Németországban él, ezzel megtörhet a jég, és felgyorsulhat a technológia globális bevezetése.

Jövőre elengedett kézzel autózhatsz Németországban 1

Az EQS szedánra is megadott engedély első körben Németország autópályáin érvényes, valamivel több mint 13 ezer kilométernyi szakaszon.

Ahhoz, hogy a gépkocsik valóban önállóan tudjanak közlekedni, olyan szenzorokkal szerelték fel őket, amelyekkel az eddigi kísérleti gépkocsikban nem találkoztunk.

Jövőre elengedett kézzel autózhatsz Németországban 31

A hátsó szélvédő mögött is van például egy kamera; a megkülönböztető jelzéseit használó jármű közeledését mikrofonok észlelik, a kerékdobokban pedig nedvességérzékelő található.

Az Audi már négy éve tudta ugyanezt…

Ehhez hasonló technológiát már 2017-ben láthattunk az Audinál: az akkor bemutatott A8 is rendelkezett mindazokkal a képességekkel, amelyekkel most az S-osztály fog. Egy dolog hiányzott a piaci bevezetéshez: az illetékes hatóságok engedélye – legalábbis az Audi azóta egyáltalán nem kommunikálja az A8 3. szintű önvezető képességeit, így feltételezhető, hogy a technológia alkalmasság akkor még kevésnek bizonyult a hatóságok meggyőzéséhez (ugyanakkor valószínű, hogy az Audi nélkül nem tartanánk ott, ahol, hiszen a németek éppen 2017-ben alkották meg azt a szabályrendszert, amelynek megfelelve a Mercedes most megszerezte a mindennapi használatra vonatkozó engedélyt.

A jármű alapvetően egy nagy felbontású, háromdimenziós adatokat tartalmazó térkép alapján közlekedik, centiméteres pontossággal határozva meg saját helyzetét. Ezen túl érzékelői az út szerkezetét, az útvonal jellegét, a jelzőtáblákat és a váratlan forgalmi eseményeket is rögzítik.

Jövőre elengedett kézzel autózhatsz Németországban 32

A külön megrendelhető Drive Pilot funkció a repülőgépeknél ismert redundáns rendszereket kapott, azaz ha bármely fő vezérlő egység meghibásodik, azonnal átveszi a szerepét a másodlagos rendszer. A fent említett térképből is kettő van: az egyik az autóban, ami alapján közlekedik, és egy másik a felhőben. Ez utóbbi folyamatosan frissül, az autó pedig szünet nélkül összeveti a két adatbázis információit. Amennyiben eltérést észlel, frissíti saját térképét.

Jövőre elengedett kézzel autózhatsz Németországban 33

A kormánykeréken kapott helyet az autonóm vezetés aktiválására szolgáló gomb

Amennyiben a rendszer visszaadná a vezetőnek a vezetést, ám az nem reagál, az autó automatikusan lelassít, lehúzódik, aktiválja a vészvillogót, nyitja az ajtózárakat és értesíti a Mercedes vészhelyzeti diszpécserét.