Másfél-két hónapot is várni kell egy uniós országból behozott használt autó honosítására, mert a kormányhivatalok alá tartozó vizsgálóállomások jelentősen túlterheltek. Ebben hozott változást bő egy éve egy törvénymódosítás, amely alapján a Magyar Autóklub is belefogott a honosításba.
A módosítás lényege, hogy a kormányhivatali vizsgálóállomások mellett olyan szervezet is végezhet honosítást, amely országos lefedettségű vizsgaállomásokkal rendelkezik, vagyis minden megyében van legalább egy ilyen telephelye. Az Autóklub tavaly tavasszal kapta meg ezt a minősítést a közlekedésért felelős Innovációs és Technológiai Minisztériumtól (ITM).
Az RTL autóklubos forrása szerint az ITM-ben is felismerték, hogy valamit kezdeni kell a kormányhivatalok alá tartozó vizsgálóállomásokon feltorlódott ügymennyiséggel, mert már régóta érzékelhető volt az elégedetlenség az autósok körében a hosszú várakozási idő miatt.
A törvényi felhatalmazás alapján az Autóklub csendben már el is indította a honosítást. Kampány nem volt, csak szóbeszéd alapján értesülhettek az autósok arról, hogy van ilyen lehetőség.
A szervezet 44 vizsgálóállomása közül egyelőre 32 helyen indult el ez a szolgáltatás. A többi telephely is fokozatosan csatlakozik, amint megkapják az illetékes kormányhivatal engedélyét. Ez várhatóan heteken belül megtörténik.
Az eddigi tapasztalatok nagyon kedvezőek. Jelenleg 3-5 napon belülre tudnak időpontot adni honosításra, szemben a másfél-két hónapos kormányhivatali várólistákkal. Az eljárás 8 ezer forintos hatósági ára nem változott; az összeg 20 százalékát kapja az Autóklub. Az 1600 forintért senki sem kapálózott, az Autóklub azt a lehetőséget látta meg, hogy új ügyfeleket tud magához csábítani.
Azt remélik, hogy a honosítás előtti átvizsgáláson kiderült hibákat náluk javíttatják az autósok, továbbá a forgalomba helyezéshez szükséges eredetiségvizsgálat is felpöröghet. Azt ugyanis a kormányhivatalok nem végzik, náluk viszont egy helyen minden elérhető.