Hoztunk néhány érvet, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni, ha a téli abroncs használata a téma, pláne akkor nem, ha az időjárás tartósan fagypont alatt van még nappal is.
1. A nagyobb rugalmasság jobb tapadást jelent
A téli abroncsok lágyabb keverékből készülnek, mint a nyárik, ezért sokkal rugalmasabbak. A nyári gumik futófelülete a hidegebb és zordabb téli időjárási körülmények között megkeményedik, így csökken a tapadás. Mivel a téli abroncsokat rugalmasra tervezik, hideg időben az abroncs nagyobb felületen érintkezik az úttal, ami azt jelenti, hogy később fogunk megcsúszni és hamarabb állunk meg egy vészhelyzetben.
2. A lamellák ereje
A mélyebb, nagyobb és különböző formájú lamellák (apró bevágások a gumi futófelületén) szerepe, hogy elvezessék a vizet, a havat és a latyakot a futófelületről. Ezen felül a lamellák az abroncs kapaszkodását, megfelelő tapadását segítik elő, olyanok, mint a karmok.
3. Ez nem a strand, ne akarj úszni
A legtöbb gyártó a téli gumik mintázatánál nagyon odafigyel arra, hogy azok gyorsan elvezessék a vizet az abroncs felszínéről. Ez csökkenti az aquaplaning kockázatát, és növeli a tapadást a veszélyes utakon, amelyeket például olvadó hóréteg borít.
Ne akarj így járni:
Felúszás akkor következik be, amikor az abroncsok nem szorítják ki az útburkolaton felgyülemlett vizet. Ez a vízréteg addig növekszik az abroncsok előtt, amíg a víz nyomása meg nem haladja az abroncs nyomását, ami azt eredményezi, hogy az abroncsok és az útburkolat közötti kapcsolat megszűnik. A tapadás elvesztése miatt a kerekek csúsznak és a jármű nem képes reagálni a kormányzásra, fékezésre és gyorsításra.
4. Rövidebb fékút
A téli abroncsok keverékeket úgy alakítják ki, hogy csökkentsék a féktávolságot hóval borított utakon. Vannak gyártók, amelyek olyan gyantát használnak, amely javítja az alakváltozási és alakfelvételi képességeket. Ezáltal növelhető a fékerő, amely könnyebben tapadássá alakul, így értelemszerűen a féktáv is rövidebb lehet.
Bár a téli gumikat a futófelület mintázatáról is azonosíthatjuk, biztosra úgy mehetünk, ha az M+S jelzés (sár+hó) mellett egy kis hópelyhet is látunk az abroncs oldalfalán. Nem szabad csak az egyik tengelyen használni téli gumikat, cseréljük mind a négyet!
5. Meddig használhatjuk?
A fentebb említett 4 milliméteres profilmélység elérését követően már nem érdemes használni egy téli gumiabroncsot. Emellett fontos szempont lehet az abroncs kora is, amit a DOT-szám jelez. Ez a szám a gyártás idejét mutatja. Egy 2320-as DOT-számmal jelölt abroncs esetében 2020-as, 23. héten gyártott gumiabronccsal van dolgunk. Szakemberek szerint ugyanakkor hat évnél idősebb gumival már nem érdemes közlekedni, még akkor sem, ha azok nem túlságosan kopottak.