Mindannyian ismerjük a helyzetet: odaérsz a STOP-táblához, felméred a helyzetet, majd ha sehol nem jön senki, óvatosan továbbhaladsz. Gyors és rugalmas? Igen. Szabálytalan? A legteljesebb mértékben, hiszen a STOP-tábla feltétel nélküli megállásra kötelez.

A Tesla most zajló önvezető tesztprogramjában pont ez a helyzet merült fel. A mérnökök szemmel láthatólag nagyon gondosan programozták be a rendszert: ha az autó olyan kereszteződéshez ér, amelyet mind a négy irányból STOP-tábla véd, bizonyos szigorú feltételek teljesülése esetén lépésben továbbgurulhat anélkül, hogy megállna.

A feltételek átgondoltak: amennyiben az autó 9 km/óránál nem halad gyorsabban, a kereszteződésben egyáltalán nem észlelhető mozgó jármű, illetve sem gyalogos, sem kerékpáros nem halad olyan irányba, amellyel keresztezné a Tesla útját, továbbá a kereszteződés kellőképpen belátható, illetve minden irányból legalább 50 km/órás korlátozás lassítja a forgalmat – a Tesla legfeljebb 9 km/óra sebességgel átgurulhat a kereszteződésen. Ha a fenti feltételek bármelyike nem teljesül, az autó megáll.

Az autó tehát pont ugyanazt csinálja, mint egy nagyon gondos és figyelmes autóvezető, ám ettől még ez a gyakorlat egyáltalán nem szabályos.

A funkciót másfél évvel ezelőtt, a tesztprogram kezdetekor aktiválta a Tesla. Az illetékes hatóságok már akkor tudomást szereztek róla, de valamiért mostanáig nem léptek. Januárban viszont felvették a kapcsolatot a Teslával, akik megállapították, hogy egyetlen esetben sem okozott balesetet a funkció, majd deaktiválták azt a tesztprogramban részt vevő autókban. Hivatalosan visszahívási kampánynak nevezik az akciót, de mivel egy egyszerű vezeték nélküli szoftverfrissítéssel megoldották a problémát, egyetlen autót sem kellett szervizbe vinni.

A Tesla önvezető tesztprogramja 2021 harmadik negyedévéig viszonylag csendesen csordogált, tavaly ősszel viszont rendesen beindult: néhány hét alatt pár ezerről 60 ezerre emelkedett a tesztben részt vevő tulajdonosok száma.