Az eredeti tervek szerint tavaly nyáron indították volna el a termelést a Tesla első európai üzemébe, azonban az amerikai cég 5 milliárd eurós – átszámítva 1,9 billió forintos – befektetése már hónapok óta csúszik. A németországi Grünheidébe tervezett üzem azért különösen fontos Elon Musk számára, hogy az európai villanyautó-piacon megelőzze a jelenlegi éllovast, a Volkswagent: a német márkához az eladások 25%-a kötődik, ami majdnem kétszer annyi a Tesla 13%-ához képest.
A Reuters beszámolója szerint az egyik legkomolyabb máris elhárult a projekt elől: pénteken a brandenburgi hatóságok feltételes engedélyt adtak a Tesla németországi gyárának. Ahhoz azonban az amerikai cégnek még számos feltételnek kell megfelelnie, hogy termelhessen is: az 536 oldalas dokumentum részletesen tér ki a vízhasználatra, illetve a légszennyezés kontrollálására. Ezek bizonyítására két hét áll rendelkezésre.
Már 2600 dolgozót szerződtetett új üzemébe a Tesla, ahol várhatóan 12 ezren dolgoznak majd. A gyártó emellett több, lehetőség szerint helyi beszállítóval is tárgyalásokat folytat, hogy így csökkentsék a várakozási időket és a költségeket.
A környezetvédelmi aggályok csillapodásával a Tesla évente félmillió autót tervez gyártani Grünheidében. Az ún. Gigafactory elindítása elleni kifogásoló beadványok még egy hónapig nyújthatják, erre főként a helyi környezetvédelmi csoportok részéről lehet számítani, melyek már az építkezések kapcsán is számos alkalommal adtak hangot aggodalmaiknak.
A grünheidei üzemben külön akkumulátorrészleget is ki fognak alakítani, mely évente – európai versenytársaikat felülmúlva – több mint 50 gigawattórát lesz képes termelni. Az autókhoz egyelőre Kínából érkeznek majd az akkumulátorok, de Muskék remélik, hogy 2023 végére már elérik a sorozatgyártási kapacitást.