November 15-étől rögzítette a kormány 480 forintos szinten a 95-ös benzin és a gázolaj maximális árát a hazai töltőállomásokon, a rendelkezés pedig május 15-éig érvényben marad. Tucatjával, majd százával sodorta nehéz helyzetbe a kutakat a döntés – az olaj világpiaci árának drasztikus emelkedése által előidézett káoszt ugyan további intézkedésekkel próbálták kompenzálni, továbbra is veszteségesen üzemelnek a kutak, a feszültség is tapintható.

Mostanra az üzemanyagárstop miatt a hazai kutak tizedének, vagyis mintegy 200 töltőállomásnak fellegzett be – árulta el a Népszavának Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója. A kis kutak szemében a kormány intézkedései csupán időhúzás, a jövedéki adó csökkentése ugyanis nem elégséges kompenzáció, miközben már a szállítás is egyre nagyobb kihívást jelent a logisztikai problémák és az emelkedő költségek miatt.

Hozzátette: a leggyengébb anyagi helyzetben lévő piaci szereplők előbb-utóbb le fogják engedni a rolót, függetlenül attól, hogy kapnak-e támogatást, illetve feloldják-e május 15-e után a hatósági árat – Bujdos szerint akár további több száz kút mehet csődbe. Azt is megerősítette a lapnak, hogy a kormány néhány, készlethiány miatt bezárt kútra ideiglenes üzemeltetőként kirendelte a Molt.

A szakember megjegyezte, a múlt hét végére akár az ötszázat is elérhette azon kutak száma, amiken az ellátás akadozása miatt elfogyott az üzemanyag. Azóta enyhült a helyzet, de még mindig többnapos, vagy akár hetes szállítási késedelmekről özönlenek a jelzések.

Pénteken egyébként jelentősen csökkent az üzemanyag nagykereskedelmi ára: a benziné literenként 40, a gázolajé pedig 70 forinttal. Ez azt jelenti, hogy a hatósági ár nélkül átlagosan 591, illetve 641 forintért lehetne tankolni a hazai kutakon.