A mentőknek, tűzoltóknak, rendőröknek mindig elsőbbségük van, ha használják megkülönböztető jelzéseiket. Még ha mindenki betartja is a szabályt, és elengedi őket, a kereszteződésekben akkor is különösen óvatosan, lelassítva kell áthaladniuk, főleg, ha egyébként a keresztirányú forgalomnak zöld a lámpa.

A Ford ezért elkezdte egy olyan rendszer tesztelését, amely automatikusan zöldhullámot biztosít a szirénázva, villogva közeledő járműveknek.

Örök zöldhullámot ígér a mentőknek egy új technológia 1

A két német városban zajló tesztek során olyan Ford Kuga Plug-In Hybrid gépkocsit használnak, amelyet felszereltek a járművek közötti (V2V), illetve a járművek és környezetük (V2X) közötti kölcsönös kommunikációt lehetővé tevő, hálózatba kapcsolt rendszerekkel.  

Ezek a rendszerek képesek jelet küldeni a közlekedési jelzőlámpáknak, zöld jelzést igényelve – miután a gépkocsi áthalad a kereszteződésen, a lámpák vezérlése visszaáll az eredeti programozásra.

Az információcsere azonban fordított irányban is működik: a jelzőlámpa képes a szabad, illetve tilos jelzés időzítésére vonatkozó információt küldeni a gépkocsinak.

Örök zöldhullámot ígér a mentőknek egy új technológia 15

Megoldandó forgalmi feladat, hogy egy ilyen különleges zöld jelzés esetén csak a mentő haladhasson át a kereszteződésen, a többi járműre ne vonatkozzon a soron kívüli engedély

Ezt érzékelve és feldolgozva az adaptív tempomat automatikusan úgy módosíthatja a jármű sebességét (természetesen a szabályok korlátain belül), hogy az lehetőleg zöld jelzésre érkezzen a lámpához. Így biztosítható ugyanis, hogy a lehető legtöbb autó át tudjon haladni a kereszteződésen egy zöld jelzés alatt.

Amennyiben a jármű elkerülhetetlenül pirosra érkezik a kereszteződéshez, a vezérlés jó előre visszaveheti a sebességet, ezzel elejét véve a hirtelen fékezésnek, illetve mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást.

Örök zöldhullámot ígér a mentőknek egy új technológia 16

A teszt első szakasza idén márciusban lezárult; a Ford tapasztalatok kielemzését követően dönt a további fejlesztésről, illetve a rendszer piaci bevezetésének előkészítéséről.

Nem a Ford az egyetlen autógyártó, akit foglalkoztat a V2X technológia: többek között az Auditól és a Jaguartól is láttunk már hasonló megoldásokat, az utóbbi kísértetiesen hasonló elképzeléssel állt elő három éve.

Az alábbi videó pontosan szemlélteti a rendszer működését: ha nem indul el magától, kattints a képre!

a videó a hirdetés után indul