Olyan autonóm járműrendszerre nyújtott be szabadalmat nemrégiben a General Motors, ami alapjaiban határozhatja meg a jövő autóvezető-képzését – szúrta ki a Motor1.com. A technológiát ugyanis a tanulóvezetők értékelésére és felkészítésére használnák, átadva a közúti vezetés alapjait. Magyarán: nem a sofőröket akarják leváltani az önvezető technológia terjedésére való tekintettel, hanem magát a képzést automatizálnák.

A szabadalmaztatás előterjesztését tartalmazó dokumentumból kiderül, a General Motorsnál úgy tekintenek az önvezető járművekre, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően képesek lesznek érzékelni a környezetüket, szinte minimális vezetői beavatkozást igényelve. A GM koncepciójának alapját a GPS mellett lézer alapú (lidar) távérzékelők és kamerák adják. Ugyanakkor a gyártó is elismeri, hogy továbbra is előfordulhatnak olyan pillanatok, amikor autonóm segítség nélkül kell boldogulniuk az embereknek vezetés közben, és ugyancsak akadhat olyan helyzet, amiben a jármű nem tud önállóan navigálni.

Nyugdíjazhatja az autós oktatókat ez a szabadalom 1

Úgy véli a GM, hogy szabadalma számos szempontból hatékonyabbá teheti a járművezetők képzését. Egyrészt felkészíti az embereket arra, ha autonóm autókkal kell közlekedniük, másrészt a jogosítványszerzés folyamata is gördülékenyebbé válna, tekintettel a csökkenő oktatói létszámra, a képzés lényegesen alacsonyabb költségeire és a rugalmasabb órarendre.

A tanulók sikerességét különféle szenzorok állapítanák meg, minden bizonnyal bárminemű részrehajlás nélkül, melynek köszönhetően valós idejű visszajelzést kaphatnak arról, min kellene javítaniuk ahhoz, hogy megfelelően kezeljék például a gáz- és a fékpedált vagy a kormánykereket.