Bármilyen meglepő, az autóiparban még nem létezik zárt körforgásos rendszer a sérült szélvédők újrahasznosítására. Pedig a szélvédő a járművek leggyakrabban sérülő ablaka, ráadásul biztonsági okokból nem is mindig javítható, és ilyenkor egy nagy energiaráfordítással előállított, drága alkatrész kerül a kukába.

Az Audi ipari partnereivel együtt most egy 12 hónapon át tartó kísérleti projektet indított útjára, ahol innovatív folyamatokat alkalmazva újrahasznosítják a sérült szélvédőket.

Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 1

Az üvegtáblákat először apró darabokra zúzzák a Reiling Glas Recycling újrahasznosító telepén, majd eltávolítják az idegen anyagokat (tömítést, elektronikát, fémet, ragasztót). Az így megtisztított üveg-granulátumot aztán beolvasztják, és egyéb nyersanyagok adagolásával 3×6 méteres síküvegtáblákat készítenek belőle, ezekből pedig a szokásos eljárással szélvédő születik. A végtermékben jelenleg 30-50% az újrahasznosított nyersanyag aránya.

Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 37

A Reiling Glas Recycling kiválogatja a nem üveg anyagokat

Az egyéves kísérlet során mintegy 40 tonna üveghulladék feldolgozását tervezik. Ha a projekt sikeresnek bizonyul, a jövőben olyan típusok szélvédőit gyárthatja újrahasznosított üvegből az Audi, mint a Q4 E-Tron, ahol a vásárlók különösen nagyra értékelik a szénlábnyom csökkentését, a fenntarthatóságot.

Üveghulladékból gyárt szélvédőt az Audi 38

A Saint Gobain Glass síküveget gyárt a reciklátüvegből

A módszer alkalmazásával egyrészt csökkenthető az elsődleges nyersanyagok (pl. kvarchomok) aránya a gyártásban. Az újrahasznosított üveg gyártása ráadásul 30%-kal kevesebb CO2-kibocsátással jár, mint a primer üveggyártás. Az Audi egyik partnere, a Saint Gobain Glass más ügyfelekkel együttműködve három éven belül évi 30 ezer tonna üvegőrlemény feldolgozását és újrahasznosítását tervezi; ezzel az eljárással napi szinten 75 tonnával csökkenthetik az üzem CO2-kibocsátását!

a videó a hirdetés után indul

A sérült szélvédőkből és napfénytetőkből egyébként már ma is készül újraüveg, épp csak nem autóipari célra: rendszerint italospalackokat, illetve szigetelőanyagot (üveggyapotot) gyártanak az üveghulladékból.