Pályázati rendszer helyett alanyi jogon járó elektromosautó-vásárlási állami támogatást javasol a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 144 pontból álló, fenntartható egyensúlyról szóló, de elektromobilitási kérdésekkel is foglalkozó csomagjában – írja a Villanyautósok.hu.

A zöld rendszám 2016-os bevezetését követő pályázatok fellendítették az elektromos közlekedésre való átállást, az első évek után azonban alábbhagyott a lendület. A tavalyi év végén 42 ezernél is több zöld rendszámos autó volt forgalomban a magyar utakon, ebből a tisztán elektromos járművek száma a 21 ezret is meghaladja. Arányaiban jelenleg tizedannyi villanyautó közlekedik Magyarországon, mint Hollandiában, míg Németországban ötször annyi található.

Ugyancsak az előző év végi adatok alapján 1880 nyilvános e-töltőpont volt elérhető itthon – ezek számát a kormány 2030-ig majdnem a tízszeresére növelné. Ennek kapcsán az MNB szorgalmazná a nyilvános töltők számának bővítését, csakúgy, mint a vidéki, gyéren ellátott térségek töltőpontjainak fejlesztését.

Az év elejétől kötelezővé vált az új építésű ingatlanokban az elektromos töltőpont előkészítése, ha az épület azon belül vagy mellette tíznél több parkolóhellyel rendelkezik. Az MNB azonban már két parkolóhelytől megkövetelné ennek meglétét, a megvalósításához pedig további állami támogatást javasol.

Januárban kialakult némi zűrzavar az elektromos autók állami támogatása körül: úgy tűnt, hogy a központi költségcsökkentés keretében, a pályázatokat lebonyolító HUMDA Zrt.-től elvont több mint 15 milliárd forint hiánya érzékenyen érintheti a törekvést. Később azonban cáfolta az ezzel kapcsolatos (téves) feltételezéseket a szervezet, mondván, csak átcsoportosították a forrásokat.