A Balatonnál már megkezdődött az előszezon, rengeteg külföldi vette ki szabadságként a pünkösd előtti hetet, ők már május utolsó hétvégéjén megérkeztek. A balatoni kutaknál csak a magyar ársapka feletti áron tankolhatnak – ez szombaton egy Mol-kútnál 717 forint volt literenként. A magyaroknak a forgalmi ellenében levonják a kasszánál a plusz költséget, a külföldieknek nem.
A nagyobb társaságok vezetői is vakargatják a fejüket, hogyan fogják megoldani a kormány háborús veszélyhelyzet miatt elrendelt benzinvásárlási megkülönböztetését. És van más probléma is: a Blikk információi szerint a Shell ellátási problémákra hivatkozva több magyarországi benzinkútját bezárta, a nyitva levő kutakon pedig egyszerűen nem szolgálnak ki külföldi rendszámú autókat. A német és osztrák autóklubok szerint a diszkrimináció miatt akár perek százaira számíthatnak a magyarországi üzemanyagtöltő állomások üzemeltetői.
Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint nem biztos, hogy minden kisebb benzinkút végre tudta hajtani határidőre az átállítás feltételeit. Szerinte jó példa erre, hogy a Mol kútjain is hét órába került a rendszer átkalibrálása, pedig a magyar nagyvállalat felkészülhetett a háborús veszélyhelyzet miatt elrendelt új szabályozásra.
„23 óra 58 perckor jelent meg a rendelet, ami 0 órától lépett érvénybe, vagyis két perc állt volna a rendelkezésre, hogy a nyitva tartó, 24 órás kutak kezelői, üzemeltetői végrehajtsák az utasításokat. Tudomásunk szerint több kisebb vállalkozás vezetője még a háromnapos türelmi időt sem tudja tartani, a hatósági ársapka miatt amúgy is kisebb haszonnal üzemelő kutak tulajdonosai a bírságok elkerülése miatt inkább ki sem fognak nyitni hétfőn reggel” – magyarázta Egri.