Egy lépéssel közelebb kerültünk az önvezető közlekedéshez, miután a kaliforniai közüzemi bizottság egyhangúlag engedélyezte az első kereskedelmi célú, vezető nélküli taxiflotta működését Kaliforniában.

A General Motors autógyártó által ellenőrzött Cruise február óta kínál ingyenes, „sofőr nélküli” fuvarokat a városban, egy másik robotautó-pionírral, a Waymóval párhuzamosan. Eddig azonban egy kezelő is tartózkodott az autóban, aki átvehette az irányítást, ha valami baj történt volna a technológiával, a Cruise-nál viszont ezentúl nincs kezelő és fizetőssé válik a szolgáltatás.

A Cruise kezdetben 30 elektromos autóból álló flottája csak San Francisco kevésbé zsúfolt részein szállíthat utasokat este 10 és reggel 6 óra között. A korlátozások célja, hogy minimálisra csökkentsék annak esélyét, hogy a robottaxik anyagi kárt, sérülést vagy halált okozzanak, ha valami balul sül el.

Itt a jövő autózása – tényleg 1

Amellett, hogy a Cruise vezető nélküli szolgáltatása csak olyan helyeken és időpontokban közlekedhet, ahol kisebb a forgalom és kevesebb gyalogos van az utcákon, nem működhet erős esőben vagy ködben sem.  A szabályozó hatóságok így felmérhetik a technológia működését, mielőtt engedélyeznék a szolgáltatás kiterjesztését.

A Cruise AV az elektromos hajtású Chevy Bolt alapjaira épül. Több mint 40 érzékelővel rendelkezik, amelyek 360°-os látószöget biztosítanak, és képesek a környező tárgyak helyének centiméteres pontosságú feltérképezésére. A begyűjtött információk nyomán önállóan vezérli a hajtást, a kormányzást, a fékeket. A jármű másodpercenként több útvonalat is elemez, és a körülményektől függően változtatja az útvonalát.

Gil West, a Cruise operatív igazgatója egy blogbejegyzésben üdvözölte a csütörtöki szavazást, és hozzátette, hogy a vállalat fokozatosan kezdi meg a tarifás utak bevezetését.

Itt a jövő autózása – tényleg 2

A korábban a közlekedés megmentőinek tartott robottaxik terjedése sokkal lassabban halad, mint azt sokan remélték előzetesen. Az Uber, a legnagyobb fuvarmegosztó szolgáltatás bízott benne, hogy 2019-re 75 ezer önvezető autó lesz az utakon, és 2022-re legalább 13 városban működtet majd sofőr nélküli taxiflottát. Végül 2020-ban eladta autonóm vezetési részlegét az Aurorának, és továbbra is szinte kizárólag emberi sofőrökre támaszkodik, akiket a járvány óta nehezebb toborozni.

A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk azt ígérte, hogy elektromosautó-gyártó cége 2020 végére robottaxi-flottát fog üzemeltetni, de ezt a célt még nem érte el. Ugyanakkor a Waymo, a Google anyavállalatának, az Alphabetnek az autonóm vezetéssel foglalkozó egysége 2020 októbere óta az arizonai Phoenixben is működtet sofőr nélküli fuvarmegosztó szolgáltatást.