Az olaszországi Chiari városában felépített tesztpályán forradalmi áttörésre készül a Stellantis-csoport és partnerei: a fél évvel ezelőtt útjára indított tesztfolyamat eddigi eredményei azt mutatják, hogy lehetséges a gyakorlatban menet közben, vezeték nélkül elegendő energiát átadni a villanyautóknak ahhoz, hogy azok akkumulátoruk merítése nélkül tegyenek meg nagyobb távolságokat.
Vezeték nélküli autótöltők már ma is léteznek, azok használatához azonban egy kijelölt felület fölé kell parkolni. A dinamikus vezeték nélküli energiaátvitel (Dynamic Wireless Power Transfer, DWPT) rendszer ellenben nem az akkut tölti, hanem közvetlenül a villanymotort látja el elektromos energiával.
A rendszer lényege, hogy egy útszakaszon indukciós tekercseket építenek közvetlenül az aszfaltfelület alá, ezek ellenoldali párját pedig az autóba. Amikor a jármű ezen a szakaszon halad, a villanymotor nem meríti az akkumulátorát, hanem az útból merít energiát a haladáshoz. Az akkumulátor töltöttsége menet közben nem változik.
A technológia tehát egyfajta hatótávolság-növelőként működne – vagy, ha úgy tetszik, trolibusszá alakítaná át a villanyautókat, csak nem felső áramszedővel.
A megoldás optimális esetben feleslegessé tehetné a nagy méretű akkumulátorok használatát, ami olcsóbbá és fenntarthatóbbá teheti a villanyautókat.
A tesztek során bebizonyosodott, hogy a rendszer nagy sebességnél is képes ugyanannyi energiát átadni, mint egy gyorstöltő állomás, illetve hogy az autóban utazókra egyáltalán nincs hatással a mágneses mező. A rendszer egyébként érintésvédelmi szempontból tökéletesen biztonságos, az útfelületen minden további nélkül lehet akár sétálni is (értelemszerűen ez csak a technológiára vonatkozik, nem az autópályán történő felhasználására.)
A teszt során a Stellantis-csoport legkisebb villanyautóját, egy új generációs Fiat 500-ast használtak, ugyanakkor a technológia értelemszerűen érdekesebb lehetne nagyobb méretű, hosszú távolságok megtételére alkalmasabb modellek esetében.
A tesztrendszerben egyenáramú rendszert építettek ki, réz helyett alumíniumból készült, csökkentett átmérőjű vezetékekkel. Ez a konfiguráció kisebb energiaveszteséget, jobb helykihasználást, valamint kisebb nyersanyagigényt jelent, azaz a fenntarthatóság szempontjából is jobb, mint más, váltóáramú indukciós megoldások.