Az Európai Unió 27 tagállamának környezetvédelmi miniszterei szerdán kora reggel megállapodtak az éghajlatváltozás elleni küzdelemmel kapcsolatos intézkedésekről. Ez egyben azt is jelentette, hogy a Tanács döntött az új belső égésű motorral szerelt járművek jövőjéről is, amely heves vitákat váltott ki szerte Európában, és megosztotta a tagállamokat – írta a Portfolio.hu.
Beszámolók szerint kompromisszumos döntés született, amelynek értelmében nem száműzik teljesen a belső égésű motorral szerelt személyautókat és kishaszongépjárműveket 2035-től.
A konkrét céldátumot követően ugyan kizárólag olyan új járműveket lehet majd értékesíteni az Európai Unióban, amelyek szén-dioxid-kibocsátása nulla, de lehetőséget biztosítanak arra, hogy olyan autók is piacra kerüljenek, amelyek „szén-dioxid-semleges”, vagyis szintetikus üzemanyaggal működnek.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy végül csak úgy sikerült megállapodniuk a résztvevőknek, hogy felpuhították az Európai Bizottság korábbi javaslatát. A kompromisszumra elsősorban Németország álláspontja miatt lehetett szükség, Európa autógyártó nagyhatalma ugyanis korábban kijelentette, nem hajlandó támogatni az eredeti javaslatot, mert nem lehet előre tudni, hogy kínálkoznak-e majd olyan megoldások a jövőben, például a szintetikus üzemanyagok területén, amelyekkel ma még senki sem számol, de megoldást jelenthetnek a belső égésű motorral szerelt járművek károsanyag-kibocsátására.
Az ügy ezzel még nem ért véget, most az Európai Parlamenten a sor, amelynek tárgyalnia kell a környezetvédelmi miniszterek által meghozott végső kompromisszumos javaslatról.