Az idei első félévben 57 411 új személygépkocsi forgalomba helyezésével 11,4%-kal esett vissza a belföldi autópiac – közölte az MTI-vel a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

A Datahouse adatai alapján a tavalyi azonos időszakhoz képest 84,6%-kal több, 2265 elektromos autó, és 19,1%-kal több, 2436 plug-in-hibrid állt forgalomba. Az értékesítés túlnyomó részét a benzines autók teszik ki.

A használt személyautók forgalma – 68 965 darabos behozatallal – 9,8%-ot bővült éves összevetésben. A 9302 kishaszongépjármű 23,9 százalékos visszaesést jelent, nagyhaszongépjárműből viszont több közlekedik: 2942-vel ez a kategória 27,2 százalékos emelkedést ért el.

Az MGE a gépjárműpiac visszaesését a kedvezőtlen nemzetközi feltételekkel magyarázta. Az orosz-ukrán háború miatt egyre súlyosabb hiányok hátráltatják az autógyártást, akadozik az alkatrészellátás, a szállítási idők kitolódtak, és egyre általánosabb, hogy már árgarancia sem védi a vásárlókat. Európában a tavalyinál legalább 25%-kal kevesebb autó készül, bár az amerikai és ázsiai gyártóknak köszönhetően világszintű hiány nem várható. A várakozási idő átlagosan fél évvel nőtt a járvány előttihez képest, ugyan már akkor is legalább fél évet kellett várni az új autókra.

Januári előrejelzésében az MGE éves szinten 125 ezer új személyautó forgalomba helyezésével számolt. Ehhez most annyit tettek hozzá, hogy akkor még nem volt háború, a járvány lecsengésével a piac helyreállására lehetett készülni. Ma már tudható, hogy az autóipar két nehéz év után idén sem lélegezhet fel: a piac az utóbbi évtizedek legnehezebb időszakába jutott, beleértve a javítási szolgáltatásokat is.