Mint arról korábban a Vezess beszámolt, az Európai Unió tagállamai múlt heti megállapodásuk értelmében 2035-től száműzik a benzin- és dízelmotorokat – az egyetlen, utólag kialkudott kiskaput a szintetikus üzemanyag-használat jelenti.

Abban viszont nincs változás, hogy 13 év múlva már minden új autónak szén-dioxid-mentesnek kell lennie, ugyanakkor ez nagyobb kihívást jelent a kisebb gyártóknak, mint például a Ferrari vagy a McLaren. Eredetileg mégis szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásoknak kellett volna megfelelniük, már 2029-től.

A CarBuzz azonban az Automotive News Europe-ra hivatkozva azt írta, 2035-ig haladékot kapnak azok a gyártók is, melyek évente 10 ezernél kevesebb autót vagy kevesebb mint 22 ezer kisteherautót értékesítenek Európában.

A fejleményt Olaszországban engedménynek tekintik, miután a dél-európai ország ágált a leginkább az ellen, hogy a kisebb gyártókra nézve már hamarabb érvényes legyen az új szabály. A haladék a Ferrari és a McLaren mellett kedvező az Aston Martinnak, a Bugattinak, az Ineosnak, a Rimacnak, nem utolsósorban pedig a Koenigseggnek, melyeket az Európai Kisipari Autógyártók Szövetsége (ESCA) képviselt.

Fontos haladékot kapnak a szuperautó-gyártók 2

Bugatti Chiron Super Sport

A szervezet álláspontja szerint azért kell speciális szabályokat alkalmazni például a szuperautó-gyártók esetében, mert modelljeik élettartama hosszabb, így a környezetre nézve is kevésbé károsak – ráadásul erőforrásaik is lényegesen korlátozottabbak, mint a Toyotáé vagy a Volkswagené.

„Ha nagy akkumulátort helyeznek egy szuperautóba, negatív hatással van a gyártási károsanyag-kibocsátásra, mivel keveset használják” – érvelt a haladék mellett Philippe Houchois, a Jefferies befektetési bank globális autóipari elemzője a híroldalnak. Mondandója alapján tehát a szuperautó-gyártók azonnal elektromos hajtásra kényszerítése sokkal károsabb lenne a környezetnek, mintha hosszabb idő alatt találnának megoldást a problémára.

Az engedmény kapcsán azonban felmerült egy javaslat, miszerint 2026-ig bizonyítani kell a szintetikus üzemanyag hatékonyságát, máskülönben kizárólag az elektromos autók jelenthetik a jövőt.