Rendkívül veszélyes időszakban vagyunk, mivel a hazai üzemanyag-fogyasztás az ársapka miatt növekszik, így az üzemanyagimport gyakorlatilag leállt – erről beszélt az ATV-nek adott interjújában Hernádi Zsolt. A Mol vezérigazgatója szerint Magyarországon relatív üzemanyaghiány van, és spájzolni kellene, ugyanis augusztusban a százhalombattai olajfinomító kapacitásának 65 százaléka leáll.

Hernádi szerint már az árszabályozás önmagában komoly problémákat vetett fel, hiszen ennek következménye előbb-utóbb az üzemanyag hiánya. Mint mondta, a Mol kútjain is korlátozásokat kellett bevezetni, „mert fontosabb, hogy legyen üzemanyag, mint hogy mennyi”.

A Mol-vezér azt mondta, reméli, hogy nem kell a mostani 50 literes szintnél lejjebb vinni az egy tankoláskor vásárolható árstopos benzin mennyiségét, de szerinte rendkívül veszélyes időszakban vagyunk.

Ugyanis nemcsak az Európába tartó orosz olajexport csökken folyamatosan az Európai Unió által bevezetett szankciók miatt, de közben „megsemmisült” az ukrajnai olajfinomítók kapacitása és leállt az osztrák OMV schwechati finomítója is. A Molnak is le kellett állítania a pozsonyi olajfinomítójának a működését, ami várhatóan július 20-án indul újra – augusztusban viszont részleges karbantartás miatt le kell állítaniuk az itthoni, százhalombattai finomító kapacitásainak 65 százalékát.

Ez komoly problémákat okozhat a közeljövőben Hernádi szerint, hiszen most az árstop miatti fogyasztás következtében nem tudnak üzemanyagot tartalékolni – most csak a szükséges mennyiség egyharmada áll rendelkezésre az olajtározókban. Emiatt mindenképpen szükség lesz az állami stratégiai készlet egy részének felszabadítására, amit aztán Százhalombatta teljes újraindítása után ismét vissza kell majd tölteni.

A Mol vezérigazgatója szerint piaci szempontból előbb-utóbb meg kell szüntetni az ársapkát. A 480 forintos rögzített ár ugyanis „megszünteti az olajimportot” Magyarországon, így csak azt az üzemanyagot tudja itthon eladni a Mol, amit itthon termelnek meg. „Messze túl vagyunk azon a ponton, ameddig még tartható a benzinárstop. Már picit elkezdtünk hazardírozni (…) Ez egy olyan probléma, amit még egyszer végig kell gondolni” – mondta Hernádi Zsolt.

A Mol egyébként tartósan magas üzemanyagárra készül, ugyanis az orosz olajembargó határidejének közeledtével Oroszország elkezdte az exportját átirányítani más térségekbe. „India a hétszeresére növelte az orosz olajimportot, és Kína is veszi az orosz olajat” – mondta Hernádi. Eddig az európai piac 10 százalékát az oroszok látták el dízelolajjal.