Meglepő, formabontó stílusával még az előző évben mutatkozott be a Kia Sportage ötödik generációja, amit benzin- és dízelmotorral, hibrid hajtással egyaránt kínálnak. Utóbbit néhány hónappal ezelőtt a Vezess is kipróbálta, Földes Attila kollégánk tapasztalatai az alábbi tesztben olvashatóak:
A dél-koreai szabadidőjármű – a BMW i4-nél és a Toyota Aygo X-nél jobban szerepelve – öt csillagot érdemelt ki az Euro NCAP legutóbb végzett töréstesztjén. A félátfedéses frontális törésteszt során stabil maradt a Sportage utastere – a próbabábúk segítségével kimutatták, hogy jó védelmet nyújt a vezető és az utas térdének, illetve combcsontjának. Bebizonyosodott az is, hogy az utasok eltérő mérete és a különböző üléspozíciók sem befolyásolják a védelem mértékét a Kia modelljében. „Mérsékelten jóindulatú ütközőpartnernek” bizonyult a deformálódó akadálynak való ütközésnél, vagyis frontális karambol esetén elégséges mértékben nyelné el a másik járműre gyakorolt erőhatásokat.
A teljes átfedésű, merev sorompós ütközésnél a vezető mellkasának védelmét marginálisnak minősítették, egyébként jó vagy megfelelő volt a védelem. Ugyanez igaz volt oldalirányú ütközésnél a kulcsfontosságú testrészek esetében, de oldalirányú oszlopnak ütközéskor a bordák összenyomása marginális, míg a többi testrész védelme jó.
Ellenirányú ütközésnél megfelelőnek találtak a vezető testének kimozdulását, amiben jelentős szerepe van annak, hogy a Sportage rendelkezik olyan funkcióval, ami az utasok sérüléseinek enyhítését célozza; jól is teljesített a rendszer az Euro NCAP tesztjén. Jó védelmet nyújtanak az ostorcsapásos sérülésekkel szemben az első ülések és fejtámlák, de az utasoknak sincs miért aggódniuk: a geometriai elemzés alapján a hátsó ülések is hasonló védelemre képesek.
A Sportage segélyhívórendszere az európai szervezet álláspontja szerint fejlett, továbbá a másodlagos ütközések elkerülése végett olyan rendszerrel is ellátták a Kiát, mely az ütközést követően fékez.
Csak 1%-kal volt gyengébb a felnőttek védelménél a gyermekeké, mely 86%-os eredményt hozott. A 6 és a 10 éves (méretű gyermeket szimuláló) próbabábúk jól „viselkedtek” a frontális, illetve oldalirányú ütközés esetében. Mivel kikapcsolható az első utasoldali légzsák, hátrafelé néző gyermekülés is használható a Sportage-ben. Minden üléstípus, amihez a dél-koreaiak az autót tervezték, megfelelően felszerelhető és elhelyezhető az autóban. A szabadidő-autóban annak vezetője egyértelmű tájékoztatást kap a légzsák aktuális állapotáról – a rendszer jutalmat kapott.
Túlnyomórészt jónak vagy megfelelőnek nyilvánították az elgázolt gyalogos fejének védelmét a motorháztető vizsgálata alatt, míg a merev szélvédőoszlopokon gyengébbnek. A lökhárító a gyalogosok lábának minden vizsgált ponton jó, a medencének azonban többnyire gyenge védelmet biztosított. A Sportage autonóm vészfékrendszere (AEB) észleli a veszélyeztetett közlekedőket és más járműveket is. A gyalogosokkal szembeni reakciói megfelelőnek bizonyultak, a kerékpárosokkal szembeniek pedig jónak. Mindezt összesen 66%-ra értékelték.
Ugyanakkor más járművekre igencsak mérsékelten reagált, nagyobb sebesség mellett tovább romlott az eredmény. Ami a további vezetéssegítő funkciókat illeti, az alapfelszereltséghez tartozik a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető rendszer, akárcsak a kormányzást és a sofőr éberségét figyelő rendszer. A kameraalapú sebességkorlátozó érzékeli a helyi határértékeket, további tájékoztatója is azokról a vezetőt, lehetővé téve a tempomat megfelelő beállítását. Ugyancsak kamera segíti a sávtartó segéd működését, mely kisodródás esetén finoman korrigálja a jármű útját. Bizonyos, kritikusabb helyzetekben közbe is avatkozik, így elkerülve például azt, hogy a jármű letérjen az útról. Ebben a mutatóban 72%-ra vizsgázott a Sportage.