Egy nappal az Ioniq 6 elektromos szedán után a Hyundai bemutatta annak sportverzióját – pontosabban azt az RN22e tanulmányt, amely a négyajtós villanyautó látványosan módosított dizájnját alkalmazza. A koncepciójármű „négykerekű laboratórium”, azaz egy sor olyan kísérleti technológiát vonultat fel, amelyek a jövőben akár sorozatgyártású modellekben is megjelenhetnek. Ez azt is jelenti, hogy egyáltalán nem biztos, hogy pont az Ioniq 6-osból, és pont ebben a formában készít majd emissziómentes sportautót a Hyundai.
Ami viszont bizonyos, hogy már jövőre bemutatkozik a márka első villamosított sportkocsija, az Ioniq 5 N – azaz a korábban bemutatott elektromos crossover nagy teljesítményű, dinamikus hangolású változata. Nem valószínű azonban, hogy ebben az a hidrogén-üzemanyagcellás hibrid hajtáslánc dolgozna majd, amelyet az N Vision 74 technológiai koncepciójármű fedélzetén most vázolt a Hyundai.
Hyundai RN22e
Az elektromos autók nagy akkumulátoruk miatt nehezek, ezért eleve nem feltétlenül ideálisak sportos vezetésre. A Hyundai 3D nyomtatóval készített, könnyített alkatrészek alkalmazásával, nyomatékvektor-szabályozású hajtáslánccal, valamint variálható mértékű nyomatékelosztást biztosító, két villanymotoros összkerékhajtással próbálja áthidalni ezt a problémát – hangsúlyozva, hogy nem egy leendő szériamodell előfutáráról beszélünk, hanem csak kísérletezésről.
Ehhez képest az RN22e kifejezetten jól néz ki, az Ioniq 6 szappanformáját ültetett futómű, izmos kerékdobok, az első gépházfedélbe mélyített légelvezető csatorna, hátsó diffúzor, no meg egy méretes légterelő szárny teszi izgalmassá. A mechanikus fékek négydugattyús monoblokk nyergeket és 40 centis tárcsákat alkalmaznak, de a mérnökök azt is próbálgatják a tanulmányautón, hogy a regeneratív fékrendszer mennyire lehet partner a sportos vezethetőségben.
Az biztos, hogy a sportautó mai fogalmaink szerint nem lehet csendes és teljesen sima járású, ezért a mérnökök két speciális rendszert is beépítettek: az N e-shift váltóvezérlés és az N Sound+ hanggenerátor gondoskodik a szükséges rezgésekről, rántásokról, váltási érzetről és persze zajról.
Hosszúság (mm) | 4915 |
Szélesség (mm) | 2023 |
Magasság (mm) | 1479 |
Tengelytáv (mm) | 2950 |
Max. rendszerteljesítmény (kW) | 430 |
Max. rendszernyomaték (Nm) | 740 |
Akkumulátor (kWh) | 77,4 |
Töltés 10 → 80% (perc) | < 18 |
Végsebesség (km/óra) | > 250 |
Hyundai N Vision 74
Ahelyett, hogy egyszerűen az Ioniq 5-ösből épített volna sportos koncepciójárművet, a Hyundai visszanyúlt annak eredeti ihletadó forrásához, a Pony Coupé tanulmányhoz, és abból kiindulva alkotott egy sokkal dinamikusabb, lendületesebb, izgalmasabb járművet.
A műszaki tartalomról nincs sok információnk, de mivel a Hyundai az elektromos hajtás mellett a hidrogén-üzemanyagcellás technológiában is komoly tapasztalattal bír, az egész elképzelés életképesnek hangzik. Mint minden full hibrid, az autó képes tisztán hidrogénnel, kizárólag akkumulátorára támaszkodva, vagy a két rendszert együtt használva haladni. Ez a két rendszer, valamint a villanymotorok külön-külön hűtést kaptak.
Az N Vision 74 két villanymotort kapott, mégsem összkerékhajtású: a hátsó tengelyen elhelyezett dupla erőforrás rendkívül hatékony nyomatékvektor-szabályozást, így fokozott kanyarvételi képességeket teremt.
Hosszúság (mm) | 4952 |
Szélesség (mm) | 1995 |
Magasság (mm) | 1331 |
Tengelytáv (mm) | 2905 |
Max. rendszerteljesítmény (kW) | > 500 kW |
Max. rendszernyomaték (Nm) | > 900 Nm |
Akkumulátor (kWh) | 62,4 |
Hidrogéntartály kapacitás (kg) | 4,2 |
Üzemanyagcella (kW, nettó) | 85 |
Végsebesség (km/óra) | > 250 |
Hatótávolság (km) | > 600 |
Alább közös videón tekintheted meg a Hyundai két villanysportautó-koncepcióját. Ha nem indul magától a lejátszás, kattints a képre!