Jelenleg 320 európai városban korlátozzák a régebbi, jellemzően környezetszennyezőbb járművek mozgását, és 2019 óta 40 százalékkal nőtt a számuk – állapítja meg a Tiszta Városok Kampány tanulmánya.
A tíz legnépszerűbb turisztikai város (közöttük London, Párizs és Berlin) mindegyike károsanyag-kibocsátásuk alapján korlátozza bizonyos területeken a benzin- és dízelüzemű járművek, különösen a személygépkocsik behajtását. Az alacsony kibocsátási zónák (LEZ), ahova jellemzően az Euro 4-es dízelautók és az Euro 3-as benzinüzemű és a még régebbi autók behajtását tiltják, kiterjedhetnek a külvárosokra és a körgyűrűkre is.
Az elfogadott tervek és jogszabályok alapján várható, hogy 2025-re 58 százalékkal több lesz belőlük, mint ma. Országonként és városonként eltérő rendelkezések vannak érvényben (van például, ahol külön díj ellenében szabad a behajtás), ezért utazás előtt mindenképpen érdemes tájékozódni.
A hazai autósokat ez nagy mértékben érinti, hiszen a hazai autóállomány öreg, 2021 végére 15 év fölé nőtt a forgalomban lévő személygépkocsik átlagos kora Magyarországon a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint.
A magyarországi utakon futó autók között a FIAT-ok átlagéletkora a legmagasabb, 16,9 év, ezt követik a Volkswagenek átlagosan 16,6, az Opelek 16,5 évvel. Ezekből az autókból tetemes mennyiség esik a korlátozásra kijelölt kibocsájtási kategóriába, gyakoriak itthon az Euro3-4 normát teljesítő típusok.
Honnan tudhatom meg milyen kategóriába esik az autóm?
Alapvetően a forgalmi engedély adja a legmegbízhatóbb információt, az Euro besorolás helyett a hazai szabályozás egy 0-tól 16-ig terjedő skálán osztja be a járműveket. Saját autónk besorolását a forgalmi engedély hátoldalán találjuk, a a V.9 rovatban, ahogy az a képen is látszik.
A 0 a katalizátor nélküli bármilyen belsőégésű motoros jármű, az 1-2 a katalizátoros, de legfeljebb Euro 2-es benzines, a 3-4 az Euro 1-es vagy 2-es dízel. Az 5-ös az összes tisztán gázüzemű, elektromos vagy hibrid autó jelzése (ezen belül 5E az elektromos, 5N a range extenderes elektromos, 5P a plug-in hibrid, 5Z az egyéb, pl. hidrogénautó). 6-7-8 az Euro 3-as benzinesek és dízelek kódja, 9-10-11 az Euro 4, 12-13-14 az Euro 5, 15-16 az Euro 6.
„Magyarországon már 2013-ban elkészült egy Útmutató alacsony emissziós zónák létrehozásához, azonban a gyakorlatban azóta sem történt előrelépés. Budapesten például már régen korlátozni lehetett volna a legszennyezőbb autók behajtását azokba a védett övezetekbe, ahova csak külön engedéllyel szabad behajtani, például a Margitszigetre és a Budai Várba. A parkolási díjakat is lehetne a személyautók környezetvédelmi besorolásához igazítani” – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.