2020 óta az inflációhoz igazítva állapítják meg az autópálya-matricák árait, így 2022 január 1-től minden jármű-kategóriában többet fizetnünk az e-matricákért, mint a tavalyi évben. A legnépszerűbb, D1-es kategóriába 3640 forintról 3820 forintra emelkedett a 10 napos matrica ára. A megyei matricák 5200-ról 5450 forintra drágultak. Az éves matricáknál bő 2000 forint a változás: 44 660 forint helyett idén már 46 850 forintot fizetünk.

Az e-matricák és e-útdíjak mértékét az előző évi augusztusi, a Központi Statisztikai Hivatal által meghatározott éves bázisú, vagyis az előző év augusztusához mért infláció alapján kell meghatározni, és az árakat 10 forintra kerekítve megadni. Tavaly augusztusban ez 4,9 százalék volt – így ennyivel nőttek a 2022-es sztrádadíjak. Az idei augusztusi fogyasztói árindexet majd szeptember elején ismerhetjük meg, de ha komolyan vesszük Virág Barnabás MNB-alelnök prognózisát, akkor óriási drágulásra készülhetünk – hívja fel rá a figyelmet a Napi.hu.

Az éves matrica így akár 7-8 ezer forinttal drágulhat 2023-ban, a megyei meg közel egy ezressel, de a fuvarozók útdíjai is jelentősen nőnek, ami bizony tovább gyorsítja a fogyasztói inflációt.

A jegybank alelnöke szerint már a júliusi éves bázisú ráta (amelyet augusztus 9-én ismerhetünk meg) 13-14 százalék között lehet, augusztusban pedig további 3 százalékpontot jelent a rezsiárak változásának inflációs hatása, amely augusztusban már látszani fog. Így aztán 16-17 százalék lehet majd az augusztusi év/év infláció és ennyivel nőnek majd az útdíjak is 2023-tól.

  • A D1 éves matrica ára 46 850 forinttól 54-55 ezer forint közé emelkedhet.
  • A D1 10 napos 3820 forintról 4500 forint közelébe kerülhet.
  • A megyei matrica 5450-ről 6400 forintra nőhet.
  • Egy busz éves matricája pedig 37 ezer forinttal drágulhat, elérheti a 255 ezret.