Már augusztus 4-e óta nem jön olaj a Barátság vezetéken, értesült róla a Bloomberg hírügynökség. A hírt a vezeték orosz oldalát felügyelő cég szóvivője jelentette be kedden, öt nappal a leállás után.
Szlovákia, Magyarország és Csehország elvileg az EU-s olajembargó decemberi startja után is jogosult lenne a Bartáság vezetékből orosz olajra, mert tengeri kikötő nélkül máshonnan nem tudnának szerezni, de a szállítás most mégis leállt.
Az orosz Transznyeft azért állította le a szállítást, mert nem tudta kifizetni a tranzitdíjat a vezeték ukrán szakaszát birtokló Ukrtransznafta nevű cégnek. Az orosz bankokat érintő szankciók miatt nem sikerült az utalás az oroszok állítása szerint, az elküldött pénz visszaérkezett a számlájukra – írja a 444. A Transznyeft azt ígéri, hogy mihamarabb megoldást találnak a problémára és fizetni fognak.
Magyarországon azért lehet még mindig 480 ft/literért tankolni a magántulajdonban lévő autókba, mert a Mol eddig az olcsó orosz olajból ezen az áron is elő tudta állítani a szükséges benzint és gázolajat. Ez az ár bizony jelentősen kevesebb, mint más EU-s országokban, de ha megszűnik az orosz forrás, akkor nehezen lesz tartható a hatósági ár itthon. Akár tartós üzemanyaghiány is fenyegethet, a Mol állítása szerint nem igazán van más mód gyorsan pótolni az Oroszországból érkező olajat.