Az elektromos autók terjedésével egyre több lítiumra van szükség, ám az iparág számára riasztó hírek érkeztek a lítium Szaúd-Arábiájaként emlegetett, Kalifornia-méretű dél-amerikai térségből, ahol a világ ma ismert készleteinek 55 százalékát rejti a föld mélye – írta a Vg.hu.
Az Atacama-sivatag Chile, Bolívia és Argentína határvidékén terül el. Magas fekvésének és száraz éghajlatának köszönhetően különösen tiszta az égboltja, emiatt csillagászati obszervatóriumok telephelye, egyúttal a Mars-expedíciók szimulációs terepe a kietlen pusztaság, amely napelemes autóversenyeknek is kedvelt helyszíne. Emellett hagyományos bányavidék is, ahol száznál is több szellemváros emlékeztet a 20. század derekán bezárt nitrátbányákra. De van itt minden, réz, arany, ezüst, vas, bór s persze lítium.
A Kínában piacvezető e-autógyártó BYD még az év elején kötött lítiumbányászati szerződést a chilei kormányal, mire az őslakosok utcára vonulva tiltakoztak a vizeik elszennyezése ellen, s pert indítottak. Júniusban a chilei legfelsőbb bíróság helyt adott a keresetnek, mondván, a kormány előzetesen nem konzultált az őslakosokkal.
A The Wall Street Journal emlékeztet, hogy az úgynevezett lítiumháromszög többi országában is a chileihez hasonló politikai kudarcok akadályozzák a lítium bányászatát. Egyrészt a kormányok az ásványvagyon nagyobb ellenőrzésére törekednek, másfelől a helyi közösségek nagyobb kompenzációt kérnek a környezeti károkért. Bolívia évekkel ezelőtt államosította lítiumiparát, s még nem termelt érdemi mennyiségű fémet. Mexikó, egy kisebb szereplő, szintén államosította a lítiumkitermelést. Argentínában még felszálló ágban van a termelés. Chilében, ahol a lítiumot már most is szigorúan ellenőrzik, az új kormány egy állami lítiumvállalat létrehozását tervezi, s bírálja a nyersanyagtermelés múltbeli privatizációját.
Néhány évvel ezelőtt még Chile volt a világ legnagyobb lítiumtermelője, valamivel többet termelt, mint Ausztrália. Míg Chile harminc éve nem nyitott új bányát, s 2016 óta 80 százalékkal növelte meglévő bányáinak termelését, évente körülbelül 140 ezer tonnára, addig az ausztrál lítiumtermelés az elmúlt öt évben megnégyszereződött. Szakértők szerint egyszerűen nem elég a lítium, mert az összes nagy autógyártó ráállt az elektromos járművekre, ami óhatatlanul áremelkedést, akár árrobbanást idézhet elő.
2021 eleje óta 750 százalékkal emelkedett a lítium árjegyzése. A környezetvédelmi aggodalmak sem alaptalanok, hiszen amíg egy tonna réz előállításához 70 köbméter vizet használnak, egy tonna lítium vízigénye 2800 köbméter.