Nem hoztak drasztikus visszaesést a júliusi üzemanyag-fogyasztási adatok, ugyanakkor gázolaj esetében a rekordot jelentő márciusi fogyasztási adathoz képest érzékelhető csökkenést láthattunk az elmúlt hónapokban – írta az Mfor. Míg júniusig ebből az üzemanyagfajtából hónapról hónapra rekordmértékű mennyiség fogyott, addig júliusban az elmúlt évek szintjére tért vissza a kutakon eladott gázolaj.
A számok alapján egyébként az volt kulcstényező, hogy a külföldi teherfuvarozóknak piaci áron kezdték adni az gázolajat, ugyanakkor a következő lépés, amikor az ilyen személyautók is kikerültek a hatósági ár alól, már messze nem volt ilyen hatással. A mostani statisztikákból egyelőre még nem látszódik, hogy a július végén életbe lépett döntés merre viszi a piacot.
Valószínűsíthető, hogy a cégautók piaci áron történő tankolása is némileg csökkenti majd a keresletet. Az viszont kérdéses, hogy ez a piacon kialakult hiányt képes lesz-e ellensúlyozni, főleg úgy, hogy a régiós finomítók mindegyike – így Ausztriában a schwechati, Magyarországon a százhalombattai és a Szlovákiában a pozsonyi finomító – karbantartás miatt „csökkentett üzemmódban” működik.
A benzin esetében is kiemelkedő hónapnak számított a március. Ugyanakkor, mivel a piaci árra átterelt teherautók gázolajjal működnek, nem az első tavaszi hónap hozta a legnagyobb forgalmat, hiszen májusban fogyott a legtöbb benzin. Ezt követően ott is mérséklődött a kutakon eladott mennyiség, de a forgalom beszakadásáról szó sincs.
A cégautókat érintő július végi változás persze hozhat változásokat, könnyen lehet, hogy a benzin esetében akár jelentősebb forgalomcsökkenés lesz, mint a gázolajnál. Erre ugyanakkor csak egy hónap múlva fogunk választ kapni, addig viszont sok autós számára marad a keresgélés, hiszen számos esetben tapasztalható országszerte, hogy a kutak kifogynak az üzemanyagokból. Így tehát a benzin esetében felmerül ugyanaz a probléma, mint a gázolajnál, hogy a piaci árra átterelt forgalom sem hoz olyan mértékű csökkenést, amely az ellátási problémákat megoldaná.