Az új kiadású Nissan crossoverek összes fontos stílusjegyét magán hordozza a negyedik generációs X-Trail, a mosóteknő profilú hűtőmaszktól kezdve a sötétítéssel elrejtett A és B oszlopokon át a keskeny csíkká összehúzott nappali fényekig. Ami továbbra is megkülönbözteti testvéreitől, az a tradicionálisan robusztus, szögletes karosszériaforma, ami annak ellenére a kínálat királyává teszi (mármint Európában, ahol nem kapható a gigantikus Nissan Armada), hogy technológiai tartalom és ár szempontjából egyaránt megelőzi a tisztán elektromos Ariya.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 1

A Nissan sem a modell idén nyáron megtartott japán premierjén, sem a mostani európai bemutatkozás alkalmával nem közölte az autó méreteit, de azt szerencsére lehet tudni, hogy az észak-amerikai ikertestvér, a Nissan Rogue 4648 mm hosszú,  1839 mm széles és 1689 mm magas, tengelytávja 2705 mm, így amíg jobb nincs, számoljunk ezekkel az adatokkal. Ezek alapján a tengelytáv hajszálpontosan megegyezik az elődmodellével, hosszúságban és szélességben csak milliméteres különbségek vannak, egyedül az autó magassága csökkent érdemben, több mint 20 mm-rel.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 103

Ez annak ellenére kedvezőbb légellenállást ígér, hogy az X-Trail az előző, harmadik generációs ellágyulása után (legalábbis az orr kialakítása terén) visszatért a szögletes formákhoz. Az aerodinamikai hatásfokot egyébként aktív hűtőlamella, különleges profilú szélvédőoszlop, a kerekeknél elhelyezett légterelők, áramvonalas fenéklemez-burkolat, valamint az orr két szélén kialakított légbevezető réssel dolgozó „légfüggöny” javítja – ez utóbbi feladata, hogy elsimítsa az oldalfalak mentén áramló levegőt.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 104

Az új X-Trail ugyanarra a CMF-C padlólemezre épül, mint a szintén új Qashqai. Nagy szakítószilárdságú fémötvözetek és különleges gyártási eljárások teszik könnyűvé, mégis erőssé a vázszerkezetet, a nyílászárók egytől egyig csökkentett tömegűek: a csomagtérajtó műanyag kompozitból, az oldalajtók, a motorházfedél, valamint az első kerékdobok pedig alumíniumból készültek.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 105

Ez nem csak biztonságossá és takarékossá, de komfortossá és pontosan vezethetővé is teszi az autót. Ehhez járul hozzá az elöl alkalmazott, továbbfejlesztett MacPherson rugóstag, valamint a többlengőkaros hátsó felfüggesztés. A kormányszervót is áthangolták, pontosabb visszajelzést kap a vezető, középállásnál határozottabb a kormányzás, és csökkentették a kormánymű belső súrlódását.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 106

Megint csak a CMF-C platform hozadéka a jó helykihasználás, ami hét ülés elhelyezését is lehetővé teszi, bár leghátul csak 160 cm-es testmagasságig javasolja az utazást a Nissan. Az itt utazó lábfeje elfér a második üléssor alatt, a harmadik sori ülések használaton kívül a padlóba simíthatók, ilyenkor 585 literes csomagtartóval gazdálkodhatunk (az elődmodell 565 literjével szemben.)  Az ötajtós modelleknél a csomagtér kétoldalas padlója két elemként kiemelhető és áthelyezhető, rengeteg variációs lehetőséget teremtve. A hátfal motorosan, érintés nélkül nyitható.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 107

A nyers helykínálat persze ma már kevés, ezért a Nissan összesen 35 colnyi képátlójú kijelzőt (12,3 colos műszeregység, ugyanakkora érintőképernyő, és 10,8 colos head-up kijelző) helyezett el a fedélzeten. Van okostelefon-integráció, amelyeken keresztül a hangvezérelt virtuális asszisztensek  is elérhetők, ezeken keresztül pedig akár okosotthonunk okoskészülékeit is vezérelhetjük.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 108

Az anyaghasználat, az ergonómia, a kezelőszervek érintése és működtetése mind kiemelt figyelmet kapott. Az alapvető funkciók, így a klímaberendezés és az audiorendszer külön, könnyen értelmezhető gombokkal is kezelhetők. Szintén az egyszerűség jegyében egyszerű fehér hangulatvilágítást kapott az X-Trail belső tere.

A lebegő középkonzol alatti tálcán elfér egy kézitáska vagy táblaszámítógép; a konzolon kapott helyet az elektronikus váltókar, az üzemmódváltó, valamint egy nagy teljesítményű vezeték nélküli telefontöltő; az elülső könyöklő alatt tágas tárolóüreg rejlik, amihez a két oldalra nyíló fedél jóvoltából a hátul utazók is hozzáférnek.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 109
Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 110

A második üléssoron külön klímaszabályozó kezelőszerveket, USB-csatlakozókat találunk, leghátra könnyű a beszállás: a hátsó oldalajtók csaknem 90°-ban nyithatók, a 60:40 arányban osztott, második sori ülések előrehúzhatók, valamint egyszerűen előre is billenthetők.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 111

A biztonsági rendszerek portfólióját is kibővítették. Radar segítségével messze előre tekint az automata vészfékező rendszer, így korábban reagál az akadályokra, megtorpanó forgalomra. Megjelent az X-Trail kínálatában az adaptív mátrix-LED-világítás, ami vakításmentesen is maximális megvilágítást ígér. Szintén új funkció az első középső légzsák, ami oldalirányú ütközés esetén nem engedi összefejelni az elöl utazókat.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 112

A ProPILOT félautonóm vezetési rendszert is továbbfejlesztették: az autó képes önállóan gyorsítani és lassítani az autópályán (sávváltás nélkül), dugóban akár álló helyzetig fékezni, majd újra elindulni. Újdonság, hogy az autó a táblafelismerő funkció és a navigációs térképadatok alapján automatikusan a megengedett maximumra csökkenti a sebességét, illetve lassít, ha olyan kanyarhoz közelít, amit az aktuális sebességgel nem lehet biztonságosan/komfortosan bevenni.  

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 113

A rendszer nemcsak figyeli a holttereket, de megakadályozza, ha rosszkor váltanánk sávot. Manőverezésnél az autó megáll, ha maga előtt mozgó, illetve maga mögött mozgó vagy álló akadályt észlel.

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 114

Most, hogy mindezt sorra vettük, jöhet a lényeg: a hajtásláncok. A 1,5 literes benzines turbómotort változó sűrítés, valamint 12 V-os mild hibrid technológia teszi takarékosabbá és dinamikusabbá. A 163 lóerős, 300 Nm-es motorhoz előre programozott áttételekkel működő, de szerkezetét tekintve fokozatmentes (CVT) erőátviteli rendszer kapcsolódik, a motor az első kerekeket hajtja.  

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 115

Az igazi finomság az e‑Power hibrid, amelyben a benzinmotor  csak áramot fejleszt, a kerekeket pedig kizárólag villanymotor – kiviteltől függően egy vagy kettő – hajtja. Az előbbi esetben egy 150 kW-os (204 LE) villanymotor dolgozik az első tengelyen, míg az e-4ORCE összkerékhajtás két villanymotort alkalmaz, elöl 86, hátul 127 lóerős kivitelben. Az így kapott 213 lóerős rendszerteljesítmény, illetve 525 Nm kombinált forgatónyomaték 7,0 másodperces 0-100 km/óra gyorsulást tesz lehetővé.  

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 116

Ennél is fontosabb az e-4ORCE rendszer fejlett nyomatékvektor-szabályozási funkciója, amely csúszós és egyenetlen úton is kiszámítható erőátvitelt és stabil iránytartást tesz lehetővé.

Az elektromos komponenshez a japán modell 1,2 literes benzinmotorja helyett Európában egy nagyobb, erősebb, 1,5 literes motor csatlakozik. Ez mindig optimális fordulatszámon (ezért igen csendesen és takarékosan) működik, hiszen nincs más feladata, mint az akkumulátort tölteni, illetve a villanymotor(oka)t elektromos árammal táplálni. A rendszer vezetési élménye így az akkumulátoros elektromos járművekével azonos, viszont nem kell tölteni az autót, elég benzinkúton tankolni.  

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 117

Szintén villanyautós élményt kínál a fékezés: az autó ugyanis a gázpedál felengedésével (beállítástól függően) csaknem (de nem teljesen) álló helyzetig lassítható.

  e-POWER e-POWER
e-4ORCE
1.5 MHEV
Ülések száma 5 5 (7) 5 (7)
Hajtásképlet 2WD 4WD 2WD
Max. teljesítmény
(kW / LE)
150 / 204 157 / 213 120 / 163
Max. forgató-
nyomaték (Nm)
330 330 + 195 300
CO2-kibocsátás
WLTP (g/km)
131 – 134
 
143 – 145
(146 – 148)
161 – 164
(164 – 166)
Üzemanyag-fogyasztás,
WLTP (l 100 km)
5,8 – 5,9
 
6,3 – 6,4
(6,4 – 6,5)
7,1 – 7,2
(7,2 – 7,4)
Végsebesség
(km/óra)
170 180 200
0-100 km/óra
gyorsulás (mp)
8 7,0 (7,2) 9,6

Lecserélte zászlóshajóját a Nissan 118

Ha videón is megnéznéd a Nissan X-Trailt, kattints ide!