A Volkswagent alapvetően nem a nagy teljesítményű autók tették ismertté, elektromos modelljeit pedig végképp nem – az ID.4 szabadidőjármű sportosabb GTX-változatának alapjaira azonban erősebb koncepcióautót épített a wolfsburgi márka: ennek eredménye lett az ID.Xtreme.
A tisztán elektromos hajtású terepjáró 382 lóerős – míg az alapmodell 295 lóerős teljesítményre képes –, és mivel különleges futóművel megemelték a hasmagasságát, vaskosabb, 18 hüvelykes gumikkal, módosított ütközőelemekkel és izgalmas formavilággal alakították át az ID.4-et, így raliautóként akár komolyabb terepekkel is képes megbirkózni. Sárvédői 3D-s nyomtatással készültek, amik nagyjából 5 centiméterrel szélesebbek a sztenderd elemeknél. Az elektromos technikát alulról alumíniumborítás védi, ezáltal kisebb eséllyel sérülnek az alkatrészek egy esetleges akadálynak való ütközés esetén.
Bár képi formában nem mutatták meg, a Volkswagen közleménye szerint a beltérben is hasonlóan élénk színeket használtak, mint a fekete díszítésekkel tarkított, egyébként funky narancssárgába borult karosszéria esetében, továbbá Alcantara üléseket helyeztek be.
Nagyobb teljesítményt pedig úgy ért el a német gyártó, hogy szoftveresen megpiszkálta a hajtásláncot, mondván, a MEB-platform óriási technikai potenciállal bír. Ugyanakkor csendes mivoltából fakadóan elkerülhetetlen a hanggenerátor alkalmazása, de azzal állítólag egészen egyedit alkottak.
Az ID.Xtreme bemutatásával a Volkswagen elsősorban a fenntarthatóságra akarja felhívni a figyelmet, így a típust egy korábbi, de már használaton kívüli tesztautó felvértezésével alkották meg, amiben egy használt, 82 kWh-s akkumulátor biztosítja az energiaellátást. Az új autó először egy villanyautó-találkozón mutatkozik be, melynek a svájci Locarno ad majd otthont.
Közúti gyártást ugyanakkor nem terveznek az ID.Xtreme esetében, ezzel párhuzamosan azonban azt hangsúlyozzák, ez nem feltétlenül jelenti a projekt végét. Egyáltalán nem új keletű a Volkswagentől, hogy izmos elektromos autóval rukkol elő – elég csak az ID.R-re gondolni, ami számos rekordot döntött meg, illetve állított fel. Még az ID.4 történetében sem ez az első sportos modell, melyből egy-két példány már készült tereprali-versenyekre.