Mercedes-AMG C 63 S E Performance néven mutatta be második hibrid modelljét az AMG. Az első a négyajtós GT volt egy évvel ezelőtt. Ahogy ott, ezúttal is a hajtáslánc játssza a főszerepet, bár a lökettérfogatot és a hengerszámot is megfelezték. Így sincs azonban ok a panaszra, mivel az AMG 45-ös modellekből ismerős blokk (M139) itt különleges támogatást kapott az elektromos turbófeltöltő személyében, így 476 lóerővel jelenleg ez a világ legerősebb kétliteres motorja.

Az 545 Nm nyomatékcsúcsú, kétliteres benzinmotorhoz egy 150 kW (204 LE) teljesítményű, legfeljebb 320 Nm leadására alkalmas villanymotor társul. A rendszerteljesítmény 500 kW, azaz 680 lóerő – pont annyit, amit a hibrid LMDh versenyautóknak engedélyez a szabályzat, ami egyébként teljesen mindegy, de párhuzamnak jópofa. A rendszernyomaték 1020 Nm.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 1

 

  Mercedes-AMG
C 63 S E PERFORMANCE
szedán [kombi]
Rendszer-
teljesítmény
(kW / LE)
500 / 680
Rendszer-
nyomaték
1020 Nm
Belső égésű motor (cm3) 1991
Max. teljesítmény (kW/LE/ 1/perc) 350 / 476 / 6750
Max. forgatónyomaték (Nm / 1/perc) 545 / 5250-5500
Villanymotor  
Max. teljesítmény (kW/LE) 150 / 204 
Max. forgatónyomaték (Nm) 320 
Hajtásképlet Drive system AMG Performance 4MATIC+
összkerékhajtás, szabályozható
nyomaték-elosztás, drift üzemmód
Sebességváltó AMG SPEEDSHIFT MCT 9 fok.
Üzemanyag-fogyasztás, vegyes (l/100km) 6,9 [6,9]
CO2-kibocsátás, vegyes (g/km) 156 [156]
Energiafelhasználás (kWh/100 km) 11,7 [11,7]
   
Akkumulátor kapacitása (kWh) 6,1
Elektromos hatótávolság (km) 13
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp) 3,4 [3,4]
Végsebesség (km/óra) 250 (280) [250 (270)]
Menetkész tömeg, EU 2111 kg [2145 kg]

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 105

A villanymotort közvetlenül a hátsó tengelyre szerelték, ami késlekedés nélküli erőátvitelt tesz lehetővé. A minél robbanékonyabb hatás érdekében rövidre áttételezték a villanymotort, amely így már 140 km/óra körül eléri 13500/perc maximális forgatónyomatékát. Ezért a motor kapott egy kézfokozatú sebességváltót, amely legkésőbb ezen a ponton magasabb fokozatban kapcsol, hogy a villanymotor a sebességtartomány második felében is segíthesse a belső égésű motort.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 106

Nem csak a hátsó tengely hajtásába segít be a hibrid rendszer: egy másik elektromotor a turbófeltöltőt pörgeti el álló helyzetéből, így késlekedés nélkül felépül a töltőnyomás, átugorva a turbólyukat. A turbina- és kompresszorkerék közé beépített, mindössze 4 mm vastag villanymotornak köszönhetően jóval nagyobbra méretezhették a feltöltőt, mint például a C 43 modelleken; ennek is köszönheti világelső fajlagos teljesítményét a motor.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 107

 

A 400V-os elektromos rendszer speciális akkumulátorait kifejezetten a robbanásszerű, gyors teljesítményleadásra tervezték. Erre is méretezték, ezért az autó mindössze egy bő tucat kilométert képes megtenni benzinmotorjának beindítása nélkül – az AMG-hibrid nem takarékos hibrid. Az akkumulátor csúcsteljesítménye 150 kW, amit tíz másodpercen át képes leadni; állandó teljesítménye 70 kW. Ezt a cellák közvetlen hűtése teszi lehetővé: az 560 egyedi cella közötti, vékony modulokban összesen 14 liternyi hűtőfolyadék kering, a rendszer minden helyzetben optimális 45°C-on tartja az elemeket, a túlmelegedéstől még versenypálya-használat során sem kell tartani.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 108

A szedán és kombi kivitelben egyidejűleg debütáló C 63 S E Performance modell másik fontos jellemzője a változtatható nyomatékelosztású AMG Performance 4MATIC+ öszkerékhajtási rendszer, amely drift üzemmódot is kínál, a mindennapokban pedig aktív hátsókerék-kormányzás segíti a kezes és biztonságos manőverezést. Az összkerékhajtás szükség esetén képes mechanikusan az első tengelyre átvinni a hátsó villanymotor erejét.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 109

A 2,1 tonna körüli autó mindkét karosszéria-kivitelében 3,4 mp alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége a 250-es korlátozást feloldva akár 270 (kombi), sőt, 280 (szedán) km/órára emelkedik. Ehhez a kirobbanó menetdinamikához megfelelő megjelenés dukál: az orr 50 mm-rel hosszabb, a teljes hossz 83 mm-rel nőtt, az első nyomtáv megnövelése 76 mm-rel szélesítette ki az autót.

Mindezek mellett a tengelytáv is nőtt 10 mm-rel. A futómű adaptív, a rendszert az AMG GT3-as versenyautóival szerzett tapasztalatok alapján fejlesztették ki. Szintén alapfelszerelés az AMG Dynamics menetdinamikai szabályozó rendszer.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 110

A kompozit tárcsákkal szerelt fékrendszer elöl hat-, hátul egydugattyús nyergeket alkalmaz; felárért kerámia tárcsák is rendelhetők.

Ha az autó lényegi eleme a hajtáslánc, optikailag is ennek környékén találjuk a legkülönlegesebb részleteket. Ilyen a gépházfedélbe vágott légkivezető rostély, vagy a fekete AMG embléma, amely most először váltja fel a klasszikus Mercedes-csillagot. Az orrkialakítás a hűtőlevegő hatékony bejuttatását szolgálja, ugyanakkor két elektronikusan szabályozható lamella zárja el a menetszél útját, ha a légellenállás csökkentése a cél.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 111

Oldalt hangsúlyos kötények, hátul masszív diffúzor és trapéz alakú kipufogóvégek keretezik alulról az autót. A típusjelzés piros hátterű, a légterelő különleges kialakítású kilépő éle emlékeztet arra, hogy a szárny itt nem egyszerűen dísz, hanem fontos funkcióval bír.

Ha videón is megnéznéd a Mercedes-AMG világrekorder újdonságát, kattints ide!

A megjelenést 19 (felárért 20) colos keréktárcsák, kizárólag ehhez a modellhez kínált, matt szürke fényezés, továbbá különböző optikai csomagok (karbon, aerodinamika, illetve sötétített) teszi hiánytalanná.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 112

Az utastérben egyedi kárpitozású, speciális varrású sportülések várják az utasokat, vagy felárért vadonatúj szerkezetű AMG Performance versenyülés is kérhető. Az összes kijelzőn (a műszeregységben, a központi multimédiás érintőképernyőn, valamint a head-up kijelzőn) egyaránt AMG-, illetve hibrid-specifikus grafikák és menük jeleníthetők meg; mindegyik felület grafikája és tartalma módosítható.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 113

A kétküllős sportkormányról nem csak a nyolc különböző üzemmód kapcsolható, hanem a regeneratív fékrendszer energia-visszanyerésének a mértéke is. Az előbbinél az alapértelmezett hibrid / komfort beállításon kívül választható tisztán elektromos, illetve töltésmegtartó üzemmód, ami pedig a menetdinamikát illeti, sport, sport+, verseny, illetve csúszós aszfaltra optimalizált üzemmódok állnak rendelkezésre. A regeneratív fékrendszer négy fokozatban szabályozható, a jóformán ellenállás nélküli kigurulástól az egypedálos vezetést lehetővé tevő, a gázpedál felengedésére intenzív lassulással válaszoló üzemmódig.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 114

Az autót AMG Track Pace telemetriai rendszerrel is felszerelték, ami több mint 80 olyan paramétert rögzít, amire csak tudatos versenypálya-használat esetén van szükségünk, ott viszont rendkívül hasznos lehet.

Az AMG speciális hangrendszert is tervezett új modelljéhez, amely erőt sugárzó zajokkal teljesíti a tisztán elektromos üzemre képes járművek menethangjára vonatkozó EU-s előírásokat.

Ez a világ legerősebb kétliteres motorja 115