Tudtad, hogy egy modern autóban akár száz különböző számítástechnikai rendszer is dolgozik? Okos hálózatok futnak keresztül-kasul az autóban, mindegyik más-más funkciót szolgál ki, a beszállítók legjobb tudása szerint.

Nagyon biztonságos lesz a Volvo új zászlóshajója 1

Mindez azonban azt jelenti, hogy a funkciók véglegesek: a beépített rendszer olyan marad, amilyen volt. A jövő azonban a vezeték nélküli szoftverfrissítéseké, a folyamatosan megújuló, egyre tökéletesedő autóké, ez pedig nem összeegyeztethető a decentralizált mikroszámítógépek koncepciójával.

A Volvo ezért a jövőben – pontosabban a november 9-én debütáló EX90 elektromos szabadidőjárműtől, az XC90 utódmodelljétől kezdve – központi számítógéppel szereli fel autóit. Ez (vagy ezek) minden funkciót kiszolgálnak, optimalizálva az erőforrásokat, felgyorsítva a folyamatokat, és persze lehetővé téve a későbbi frissítéseket.

Ilyen a számtalan fedélzeti érzékelő között a legfejlettebb: a pulzáló lézeres távolságmérő, a LiDAR, amelyet hosszú távon szériafelszerelésként szeretne kínálni a Volvo – ezt alighanem azt jelenti, hogy a bevezetéskor feláras tétel lesz. A szenzor képes 250 méterről észlelni egy gyalogost, és 120 méterről észlel egy gumiabroncs nagyságú tárgyat. Mivel fény nem szükséges a működéséhez, mindezt akár éjszaka, kivilágítatlan útszakaszon is tudja.

a videó a hirdetés után indul

Egy másik rendszer sztereokamerával figyeli a vezetőt, és fejlett vezérlése alapján megállapítja, ha túl rövid ideig pillant az útra (mert mondjuk inkább a telefonját babrálja), vagy ellenkezőleg, túl hosszasan néz bele a semmibe, ami arra utalhat, hogy elbambult. A rendszer több lépcsőben figyelmezteti a sofőrt, majd ha semmi nem segít, az autó lehúzódik, megáll és segítséget hív.

Ez persze csak egy része az új EX90 biztonsági tudásának; további részletekkel a november 9-ig tartó időszakban folyamatosan jelentkezik a Volvo.

a videó a hirdetés után indul