Németországi, csehországi és szlovákiai gyártólétesítményeinek, illetve azok egyes gyártósorainak az áttelepítésére is sort keríthet a Volkswagen-csoport, amennyiben középtávon nem látja biztosítottnak Európa gázellátását a cég. Amint arról a Bloomberg hírügynökség beszámolt, a cégcsoport elkezdett forgatókönyveket kidolgozni arra az esetre, ha „az idei telet követően sokáig nem enyhül a gázhiány”.

Menekülhet a régióból a Volkswagen 1

A fent említett országok jellemzően Oroszországból vásárolják a földgázt – a Statista.com információi szerint Szlovákia készleteinek 68%-a származik Moszkvából, Csehország esetében ez az arány 55%, a németeknél 49% (Magyarországon pedig 61%). A cégcsoporthoz tartozó Škoda jóformán teljes tevékenységének Csehország ad otthont, míg a szlovákiai Turócszentmártonon alkatrészgyárat, Pozsonyban pedig négy márkát (köztük az Audit és a Porschét is) kiszolgáló motor- és sebességváltó-gyártás, valamint jármű-összeszerelés zajlik.

Ezzel szemben a VW-csoport számos olyan országban is rendelkezik gyártólétesítményekkel, amelyek tengeri úton, más forrásokból jutnak földgázhoz: ilyen Belgium, amelynek földgázmixében csupán 14%-ot tesznek ki az orosz energiahordozók, vagy Spanyolország és Portugália, ahol normál esetben 7%, illetve nem egészen 10% az orosz gáz aránya.

Menekülhet a régióból a Volkswagen 11

Pozsonyban Audi-, Porsche-, Volkswagen- és Škoda-modellek is készülnek

„Középtávú megoldásként felmerült a gyártás nagyobb mértékű lokalizálása, a gyártókapacitások átcsoportosítása, vagy különböző műszaki megoldások bevezetése” – állt a cégcsoport közleményében. A konszern egy vezető beosztású munkatársa szerint „több tíz százalékos fogyasztáscsökkentés érhető el az európai gyártóüzemekben”, ami egy további lehetőség a gázhiány enyhítésére.

Ugyanakkor a Volkswagen azt sem mulasztotta el megemlíteni, hogy „elvárják a politikusoktól, hogy fékezzék meg a gáz- és villamosenergia-árak emelkedését”, mivel az lehetetlen helyzetbe sodorhat számos kis és közepes méretű, nagy energiafelhasználású vállalkozást – köztük az autóipar számtalan beszállítóját. Tekintve, hogy csak Németországban közel 300 ezer embert foglalkoztat a cégcsoport, és még sokszor ennyit annak közvetlen beszállítói, egy ilyen „elvárás” komoly súllyal bírhat Berlinben és Brüsszelben.

Menekülhet a régióból a Volkswagen 12

Spanyolországban városi Volkswagen- modelleket (Polo, T-Cross és Taigo) gyártanak