A BMW-nek nincs gondja a sportosság és a villamosítás társításával. Első villanymotoros szedánjukból lelkifurdalás nélkül készítették el az 544 lóerős i4 M50 verziót, az évtized derekára „valódi” M modellt ígérnek akkumulátoros elektromos hajtással, de addig is bemutatták a sportmárka első villamosított típusát: egy hálózatról tölthető szabadidőjárművet.
Az XM nemcsak azért különleges, mert elsőként kap plug-in hibrid hajtásláncot az M GmbH történetében, hanem azért is, mert a BMW M1 (1978-1981) óta ez az első olyan típusuk, amelyet nem egy létező BMW-modell alapjaira fejlesztettek, hanem teljesen önálló munka.
A BMW XM-ben debütáló hajtáslánc belső égésű komponense annak a 4,4 literes V8-as benzines turbómotornak a megfelelően módosított kivitele, amit a BMW M5-ből is ismerünk. A legnagyobb teljesítmény 489 lóerő, a maximális forgatónyomaték 650 Nm. A nyolc hengerben keletkező égéstermékek a BMW-nél első ízben függőlegesen elrendezett, hatszögletű végcsöveken át távoznak a légkörbe.
Az elektromos komponens a nyolcfokozatú M Steptronic automata sebességváltóba integrált, 145 kW (197 LE) csúcsteljesítményű, 280 Nm maximális forgatónyomatékra képes villanymotor, amely egy előáttétellel csatlakozik a váltóhoz, így a behajtásnál 450 Nm-t tud kifejteni. A padló alá beépített lítiumion-akkumulátorcsomag kapacitása bruttó 29,5 (nettó 25,7) kWh. A fedélzeti töltő 7,4 kW-os, ezzel 32 A-os, egyfázisos hálózatról 4,25 óra alatt tölthető fel 100%-ra a teljesen lemerült akkumulátor.
A hibrid hajtáslánc rendszerteljesítménye 480 kW, azaz 653 lóerő, a legnagyobb forgatónyomaték 800 Nm. 2023 őszén érkezik a kínálatba a BMW XM Label Red, azaz a piros címkés modellverzió, amely minden idők legerősebb utcai BMW M modelljeként vonul be (alighanem átmenetileg) a cég történetébe. Ebben a verzióban a benzinmotort 585 lóerősre, 750 Nm-esre hangolják (a villanymotor értékei nem változnak), a rendszerparaméterek így elérik a 748 lóerőt és 1000 Nm-t.
Egyelőre azonban számoljunk az alapverzióval. Az 5,11 méteres autó menetkész tömege 2,71 tonna, plusz utasok, a megengedett legnagyobb terhelés 590 kg, a maximális össztömeg 3,3 tonna. Vontatni 2,7 tonnát szabad az óriással, de ha nem tesszük, 4,3 másodperc alatt gyorsulhatunk álló helyzetből 100 km/óra sebességre, további 10 másodperc kell a 200 km/óra eléréséhez. A végsebesség az M Driver csomag megrendelése esetén a szokásos 250-ről 270 km/órára nő.
Ha tisztán elektromos üzemben haladnánk, WLTP-norma szerint 82-88 kilométert tehetünk meg egy feltöltéssel, de 140 km/óra feletti sebességnél mindenképpen beindul a belső égésű motor. A hajtáslánc működését Hans Zimmer által komponált zörejek kísérik; ezek Sport és Sport+ üzemmódban „turbó hangzással” gazdagodnak.
Mivel a villanymotor sorosan helyezkedik el a hajtásláncban, mindkét tengely mechanikusan hajtott. Az M xDrive összkerékhajtási rendszer amikor csak teheti, a hátsó tengelyre küldi erejét. Rendelkezésre áll egy laza talajra optimalizált beállítás, ami azonban nem a biztos előrejutást, hanem a homokban való driftelést hivatott elősegíteni. A hátsó M Sport differenciálmű két oldal közötti nyomatékeloszlása szintén aktívan szabályozható.
Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul ötlengőkaros felfüggesztés egyedi hangolásán túl széles tartományban állíthatók a futómű paraméterei, beleértve az aktív kanyarstabilizátort. Az XM az első olyan M-es BMW, amely alapfelszerelésként kínálja az aktív összkerék-kormányzást. A fékrendszer hangolásakor a hibrid elem regeneratív fékfunkcióját kellett sportos fékhatással társítani. A beállítások módosíthatók, a különböző üzemmódokhoz kétféle pedálérzet tartozik. Apropó, üzemmódok: természetesen van M Hybrid kapcsoló, amivel hibrid, tisztán elektromos vagy töltésmegtartó üzemet választhatunk. A különböző részrendszerek beállításai akár egyesével is módosíthatók, és persze külön gomb szolgál az M üzemmód aktiválására.
Az új generációs BMW modellekről ismert, sarkos formanyelvet aranyszínű szegélyekkel teszi izgalmassá az M; a megvilágított dupla vese szegélyén és a karosszéria hosszában végigfutó sáv arisztokratikus megjelenést kölcsönöz az autónak. A keréktárcsák minimum 21 colosak, de akár 23-ig felmegy a választék.
Az utastérről egyelőre csak hangulatfotókat közölt a BMW, de egyértelmű a törekvés, hogy minél inkább megőrizzék az XM Concept hangulatát. A tetőkárpit például minta térbeli prizmákból épülne fel, és 100 darab LED-et ágyaztak bele. Bőrből a szokásos opciók mellett kérhetünk előre öregített, vintázs kivitelűt. Alapfelszerelés lesz a négyzónás klímaberendezés, feláras opció az 1500W-os Bowers & Wilkins Diamond Surround audiorendszer vagy az okostelefon nyitást és indítást lehetővé tevő funkció.
A műszeregység egy 12,3 colos kijelző, a központi érintőképernyő 14,9 colos, fekvő formátumú. A vezetőtámogató funkciók felsorolására nincs elég helyünk.
Az autó gyártását idén decemberben kezdik meg a BMW észak-amerikai SUV-üzemében. Az első ügyfélpéldányok 2023 tavaszán kerülnek a kereskedésekbe. A modell elsődleges piacai Észak-Amerika, Kína és a Közel-Kelet, így elképzelhető, hogy Európába minimális késéssel fut be a BMW M GmbH korszakalkotó modellje.