A Rolls-Royce Spectre világpremierje előtt alig néhány órával mutatta be a Celestiq tanulmány szériakivitelű változatát a Cadillac. A légies képzeteket ébresztő névhez (a latin caelum szó jelentése égbolt, menny, a caelestis annyit tesz, mennybéli, égi) egy, a nyolcvanas évek angol sportautóit nyomokban idéző formaterv és egy fickós hajtáslánc társul.

Ezekhez pedig egy olyan árcédulát kötöttek, amitől csuklani kezd a földi halandó – pedig a Cadillac elképzelései szerint az előirányzott 300 000 dolláros (kb. 126 millió Ft) árnál mindenki jóval többet fog fizetni az autóért. A Celestiq ugyanis mindig egyedi megrendelésre, az ügyfél személyes elvárásait maximálisan figyelembe véve készül majd, pont, mint a legpatinásabb luxusautók.

130 milliós luxusautó jön Amerikából 1

Mi most foglalkozzunk inkább a műszaki tartalommal, hiszen van bőven: a Cadillac mintegy 300 szabadalmaztatott vagy bejegyzett biztonsági megoldást, hajtástechnológiát, vezetőtámogató funkciót és egyéb mérnöki finomságot épített be az autóba. Ezek többségét egy önálló 48 V-os elektromos hálózat szolgálja ki.

A General Motors Ultium elektromos platformjára épülő modell 111 kWh kapacitású akkumulátorcsomagja két villanymotort táplál. Ezek együtt nagyjából 600 lóerőt és 868 Nm-t adnak le. A hatótávolság 483 km körül alakul, az autó 4 mp körül gyorsul 100 km/órára. A regeneratív fékerő szabályozható, az autó egy pedállal vezetve, a gázt felengedve is állóra fékezhető.

A töltés egyenáramú gyorstöltőről akár 200 kW-tal történhet, ilyenkor 10 perc alatt 127 kilométerre elegendő energiát tud felvenni az autó.

130 milliós luxusautó jön Amerikából 25

Egy luxusautónak kifinomultnak kell lennie, ezért a Celestiq légrugókat, aktív hátsókerék-kormányzást, adaptív lengéscsillapítást, aktív kanyarstabilizálást, valamint aktív hátsó légterelőt kap. Az elektromos szervokormány változó áttételezésű – ez a rendszer ugyanúgy a márka Blackwing sportmodelljeiről érkezik, mint az adaptív csillapítás. A futómű mind a négy keréknél öt lengőkaros, a keréktárcsák akár 23 colosak lehetnek.

Ami a vázszerkezetet illeti, az akkumulátorcsomag teherviselő elemként van jelen, a karosszériát mindössze hat hatalmas, alumíniumöntvény panel alkotja, míg több mint száz alkatrészt 3D nyomtatóval állítottak elő, a biztonsági övek vezető idomától kezdve számos szerkezeti elemen át az ablakemelő kapcsolókig. Háromszáznál is több elemet pedig fémlemezekből origamiztak a kívánt formára.

A rögzített üvegtető elektronikusan elsötétíthető, ennek mértéke utasonként külön szabályozható. A 7,5 mm vastag üvegpanel minden fokozatában távol tartja az utastértől az infravörös sugarakat, és az oldalüvegekhez hasonlóan ez is  zajzáró szerkezetű.

130 milliós luxusautó jön Amerikából 26

Az autón látható karbonelemek valóban szénszálas kompozitból, a fémfelületek valódi fémből vannak. A karosszériapanelek, a hűtőmaszk, az első csomagtér belső burkolata mind alumíniumból készül; de a lámpák és a csomagtér nyílásának kerete, a küszöbtoldat is fém. A kerékdobon látható istennőalak ugyancsak alumínium, amelybe megvilágított kristályt ültettek.

A Cadillac istennője a világító gyűrűvel körbevett töltőcsatlakozó fölött is megjelenik. Az első és hátsó nappali fények is tájékoztatnak a töltés státuszáról. A közeledő sofőrt köszöntő fényeffektekért oldalanként 800 LED felelős, az adaptív fényszóró 1,3 millió pixelt alkalmaz mindkét oldalon.

Az utastérben high-tech és magas szintű kényeztetés várja az utasokat. A padló természetesen teljesen sík, így mind a négy ülés azonos értékű, maximálisan komfortos ülőalkalmatosság. Ezek állítására virtuális kezelőszervek szolgálnak: gombok, kapcsolók nincsenek. Sőt: kilincs sincs, mivel az ajtókat motor nyitja és zárja. 450 LED-ből kialakított, egyenként változtatható színű világítási zónák, 18 különböző fényanimáció gondoskodik a mennyei hatásról. A fémelemeket kézzel dolgozták ki, ahogy a bőrrel burkolt felületek is iparművész mesterek munkáját dicsérik.

130 milliós luxusautó jön Amerikából 27

Az infotainment a 2023-ban elvárható szintet hozza. A műszerfalat teljes szélességében egy HD-képernyő tölti ki – pontosabban két kijelző, amelyeket közös üvegpanel mögé rejtettek. Az utas multimédiás tartalmakat is nézhet menet közben, ezeket „digitális paraván” rejti el a vezető szeme elől. A kezelőfelület szintén  érintőképernyős: elöl 11, hátul 8 colos monitor szolgál a fűtés, az ülések, a napfénytető, az ajtómozgatás és egyéb funkciók vezérlésére.

Minden hátsó utas előtt 12,6 colos képernyő található, az elsődleges központi monitort a Cadillac istennős logójával díszített, fémből és üvegből készült kontroller vezérli.

A Celestiq az első Cadillac, amely hálózatba kötött külső és belső kamerákat alkalmaz, ami új lehetőségeket nyit nemcsak a lopásvédelem terén, de baleset esetén is. Az infotainment-rendszer beépített Google-funkciókat kapott. Ugyancsak elsőként alkalmaz olyan négyzónás klímaberendezést, amely valójában 33 apró klímazónára bontva szabályozza az utasok környezetének hőmérsékletét. Minden ülés fűtött, hűtött és szellőztetett, a nyaktájra meleg levegőt fújnak.

130 milliós luxusautó jön Amerikából 28

Az „Ultra Cruise” autonóm vezetési technológia sem hiányzik az autóból, bár ezt egyelőre készenlétben hagyja a gyártó:  várhatóan 2024-től kezdik meg – vezeték nélküli szoftverfrissítések formájában – a szükséges funkciók fokozatos aktiválását. Addig is az autó képes beparkolni bármilyen parkolóhelyre, majd kiállni onnan.

Az audiorendszer nem hétköznapi 41 (negyvenegy!) hangszórót alkalmaz, ebből három a külvilágba közvetít. A 38 belső hangfal az AKG gyártmánya, amelyekre 3 külön erősítő összesen harminc csatornán küld jelet. A rendszer térhatású hangzást, zajcsillapítást, beszélgetéssegítést, privát telefonálást és egy sor további akusztikai szolgáltatást kínál.

A Celestiq-et részben kézzel fogják gyártani a General Motors globális műszaki központjában, ahol egyébként korábban soha nem készült sorozatgyártású jármű. A gyártást 81 millió dolláros beruházással tették lehetővé, egyszerre legfeljebb hat autó készülhet a műhelyben. A gyártás 2023 decemberében veszi kezdetét.

130 milliós luxusautó jön Amerikából 29