Amióta szóba került, hogy maga is villanyautót épít, nem győzi hangsúlyozni a Rolls-Royce, hogy alapítója, Charles Rolls már 1900-ban megmondta, az elektromos közlekedésé a jövő. Erre a jövőre aztán több mint 120 évet kellett várni, most azonban itt a Spectre, a Phantom Coupé helyébe lépő óriás, amelyben nemhogy V12-es, de semmilyen belső égésű motor nincs, csak villanymotor – hogy egy vagy több, arról egyelőre hallgat a gyártó.
A Spectre az első, de nem az utolsó elektromos Rolls-Royce, sőt: 2030-ra teljes portfolióját tisztán elektromos hajtásra állítja át a gyár.
Ha ránézünk, azonnal felismerhető, hogy új generációs Rolls-Royce modellel van dolgunk. Pedig a Spectre több szempontból is különleges. Minden eddiginél szélesebb a hűtőmaszk, amelynek kivilágított lamelláit gondosan alakították ki, és a karosszériához szorosan illeszkedve helyezték el, hogy csökkentsék a légellenállást.
És csökkentették is: a 0,25-ös közegellenállási együttható bámulatosan jó érték, a legjobb, amivel Rolls-Royce valaha büszkélkedhetett. Ennek elérésében a gyár semmit sem bízott a véletlenre: Emilyt, az orrszobrot 830 órán keresztül modellezték és tesztelték, hogy minél áramvonalasabb legyen. Az osztott fényszóró nem újdonság a márkánál, ezúttal azonban sötétített búra alá rejtették a krómfoglalatú alsó lámpatesteket.
A sziluett ismerős a márka legutóbbi kupéiról, a 2016-ig gyártott Phantom Coupéról és a portfolióból idén törölt Wraith-ről. Újdonság viszont a hatalmas oldalpanel, amely az A oszloptól egészen a csomagtartóig húzódik; ennek a végében helyezték el a színezetlen burájú, függőleges tájolású zárófényt. Az 545 cm hosszú autó arányait 23 colos keréktárcsák billentik helyre: ez a méret megint csak előzmények nélküli a Rolls-Royce kupék történetében.
Az utastérben a jól bevált csillagoségbolt-motívumot az ajtókra és a műszerfalra is kiterjesztették; az ajtópanelekben 4796 darab LED világít, az utas előtti Spectre névtáblát több mint 5500 fénypont keretezi.
Az ismerős, archaizáló részleteken túl vadonatúj a Spectre elektronikus hálózata, amely a fedélzeti funkciók mellett a gyár Whispers (suttogások) névre keresztelt, hangvezérelt asszisztensét is irányítja. Az ügyfelek egyedi igényeit megvalósító Bespoke részleg mostantól a digitális tartalomba is belenyúl: a kijelzők színét a beltéri tónusokhoz igazítják, ha kéri az ügyfél. Ezen túlmenően minden részlet tetszőleges kivitelben rendelhető, beleértve az ülések szegését, a steppelés mintázatát is.
A rengeteg – több mint ezer – fedélzeti funkciót egy decentralizált intelligencia néven emlegetett számítógépes rendszer vezérli.
Az alumíniumelemekből álló vázba teherviselő elemként szerelték be az akkumulátort, így a Spectre szerkezete 30%-kal merevebb , mint bármely eddigi Rolls-Royce modellé. Különleges megoldás, hogy a padló nem a küszöbök felett, és nem is alattuk húzódik, hanem pont megfelezi azokat. Az akkumulátor fölött, a padló alatt így egy hasznos rést hagytak, ahol elférnek a kábelek és a klímaberendezés vezetékei. Így a fenéklemez teljesen sík, ami hozzájárul a kedvező aerodinamikához. Ez a kialakítás mély üléspozíciót tesz lehetővé, valamint az akkumulátort magát is felhasználja az utastér zajszigetelésére.
A nagyfeszültségű architektúra és a fejlett digitális vezérlés együtt lehetővé tette a Rolls-Royce legendásan kiváló rugózású futóművének továbbfejlesztését. Ha bármely kerék ütést kap, mondjuk egy kátyútól, a rendszer késlekedés nélkül szétkapcsolja az adott kerék kanyarstabilizátorát, hogy a kerék a többi befolyásolása nélkül birkózhasson meg az erőhatásokkal.
Kanyarban ellenben a Spectre előre megfeszíti a lengéscsillapítókat, aktiválja a stabilizátorokat, és 18 szenzor jelei alapján biztosítja a tökéletes stabilitást.
A Rolls-Royce hagyományosan titokban tartotta típusainak motorjellemzőit. Ezek az idők már elmúltak, ugyanakkor hátra van még a Spectre homologizációja (várhatóan 2023 második negyedévében), így csak előzetes adatokkal szolgálhat a gyártó. Ezek szerint a hatótávolság 520 kilométer lehet majd, a motorteljesítmény 430 kW/585 LE, a maximális forgatónyomaték 900 Nm. A Spectre 4,5 mp körül gyorsul 100 km/órára.
A modell már rendelhető, az első példányokat 2023 negyedik negyedévében adják át a vevőknek. A vételár egyelőre nem ismert, annyit azonban elárultak, hogy a Spectre drágább lesz, mint a Cullinan, de olcsóbb, mint a Phantom.
Rolls-Royce Spectre | |
Ajtók / ülések száma | 2 / 4 |
Hosszúság (mm) | 5453 |
Szélesség (mm) | 2080 |
Magasság, üresen (mm) | 1559 |
Tengelytáv (mm) | 3210 |
Fordulókör (m) | 12,7 |
Menetkész tömeg (kg) | 2975 |
Motorteljesítmény (kW/LE)* | 430/585 |
Hatótávolság, WLTP (km)* | 520 |
Forgatónyomaték (Nm)* | 900 |
0-100 km/óra gyorsulás (mp)* | 4,5 |
* Előzetes adatok