Minden eddiginél sportosabb kompakt Audi született: habár az Audi RS 3 minden, csak nem nyámnyila, az Audi még rádobott egy-két lapáttal. A 290 km/óra végsebesség – amit eleve csak az RS Dynamics csomag megrendelése után tud az RS 3 – helyett például az Audi RS 3 Performance Edition kerek 300 km/órára képes. Az Audi nem tud olyan alsó-középkategóriás autóról, ami ilyen gyors lenne, és hirtelen nekünk sem jut egy sem az eszünkbe.
A motor csúcsteljesítménye 400 helyett 407 lóerő, és bár a maximális forgatónyomaték értéke nem változott, az szélesebb fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. Ezt a turbónyomás 1,5-ról 1,6 barra történő emelésével érték el. A sebességváltó hétfokozatú dupla kuplungos egység, amely a gyors kapcsolásoknak és az integrált rajtautomatikának köszönhetően álló helyzetből 3,8 mp alatt éri el a 100 km/órát – ez az érték megegyezik az alap-RS 3-aséval, de attól még lenyűgöző.
Audi RS 3 Performance Edition |
Audi RS 3 | |
Max. teljesítmény (LE/ford) |
407/5700-7000 | 400/5600-7000 |
Max. forgató- nyomaték (Nm/ford) |
500/2250-5700 | 500/2250-5600 |
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp) |
3,8 | 3,8 |
Végsebesség (km/óra) | 300 | 250 (290) |
A sportosság persze nem merül ki a magasabb számokban. A kellő hangulatról például módosított kipufogórendszer gondoskodik. Ez bizonyos üzemmódokban álló helyzetben szélesebbre nyitja a kipufogószelepet, ami az eleve áthangolt hangtompítóval együtt vérbő üvöltéssel festi alá a rajtot.
A futóműnek jóformán minden elemét módosították. Változott a kerékdőlés, merevebbek a keresztlengőkarok, az üreges kanyarstabilizátorok egyediek, a rugók feszesebbek. Alapfelszerelés a mindkét irányban keményebb, adaptív csillapítás. A fékek kerámiatárcsákat (elöl 380, hátul 310 mm méretben) alkalmaznak, ami nemcsak hogy kevésbé fáradékony, mint az acél, de 10 kilogrammot farag le a rugózatlan tömegből.
A nyomatékot RS Torque Splitter rendszer osztja el a két hátsó kerék között. A két darab elektronikus vezérlésű, többtárcsás tengelykapcsoló akár a hátsó tengelyre jutó nyomaték 100 százalékát képes bármelyik kerékre átvinni. Ezt többféle módon teheti: vagy eleve az ívkülső kerékre juttatja annak javát a rendszer, ami elősegíti a driftelést, vagy a semleges, kiegyensúlyozott hajtást részesíti előnyben, ami versenypályán korai kigyorsításokat tesz lehetővé. A hajtáslánc egyébként legfeljebb a teljes nyomaték 50 százalékát juttatja hátra, azaz az első kerekek minden esetben szerepet vállalnak a hajtásban.
Az RS 3 Performance Edition exkluzív mattszürke kivitelű, 19 colos kerekeire alapértelmezésben semi- azaz félslick Pirelli P Zero Trofeo R abroncsokat szerelnek (elöl 265/35, hátul 245/35 méretben).
A látványról mattfekete kipufogó-végcsövek, sötétített keretű mátrix-LED-es fényszórók, különleges karosszériaszínek gondoskodnak. A nappali fények, amelyek az alap RS 3-asnál induláskor a típusjelzést villantják fel betűnként, itt a 300-as számot írják ki, ami egyébként nemcsak a végsebességre, hanem a széria tervezett darabszámára is utal: az Audi ugyanis csak 300 darabot épít a Performance Editionből. A talajmegvilágító lámpa sem csak egy unalmas fényfolttal segíti a beszállást: az #RS performance feliratot vetíti az aszfaltra.
Az RS 3 most először kap kagylóüléseket alapkiépítésben. A szénszálas hátoldalú ülések ülőfelületének középső sávját – akárcsak a hátsó szélső ülésekét – kék méhsejtmintázatú betét díszíti. A fejtámasz alatt RS felirat látható. A biztonsági övek kékek, akárcsak a kartámaszokat, a kormánykereket vagy a fekete padlószőnyegeket díszítő öltések. Az alul lapos kialakítású, Alcantarával húzott volán középállás-jelzője – kitalálod? – szintén kék. Az utas előtt sorszámozott plakett díszíti a műszerfalat
Az érintőképernyő háttérképe az öthengeres motor speciális gyújtási sorrendjét (1-2-4-5-3) jeleníti meg. Külön RS-menüpont is van, amely a hűtőfolyadék, a motorolaj és a váltóolaj hőmérséklete mellett a gyorsulási erőket, valamint az abroncsnyomást is megjeleníti. Emellett lekérhetők köridők, valamint 0-100 és 0-200 km/óra, illetve nyolcad és negyed mérföldes idők.
Az RS 3 Performance Edition első példányait 2023 elején vehetik át a vevők.