Négy évvel ezelőtt szimplán Audi e-tron néven ismertük meg a márka felső kategóriás villany-SUV-ját. Az e-tron modellcsalád azóta nyolctagúra cseperedett, ezért a most aktuális ráncfelvarrás során a típus nevét is módosították. A Q8 e-tron kétségtelenül pontosabban azonosítja az Audi elektromos zászlóshajóját, de nem ez a 2023 tavaszától rendelhető modellek legfontosabb jellemzője.
A teljes modellcsalád – amely klasszikus crossover és terepkupés Sportback kivitelben, Q8 és SQ8 konfigurációban egyaránt elérhető lesz – friss orr- és farkialakítással fut neki az új modellévnek. A Q8 elsőként alkalmazza a B oszlopon elhelyezett, új Audi-modelljelzést, valamint a négy egymásba fonódó karika modern, kétdimenziós adaptációját. Az újragondolt hűtőmaszkkal, valamint a hátsó diffúzor fölött elhelyezett idommal folytatódik az e-tron modellcsalád evolúciója.
Az új modellév megjelenését meghatározó elem az opcióként rendelhető, digitális mátrix LED-fényszóró, amely egyéb funkciók mellett segédfényekkel jelöli ki az autó ideális pozícióját a sávban, ezzel megkönnyítve a vezető dolgát.
A Q8 e-tron és a Q8 e-tron Sportback egyformán 4915 mm hosszú és 1937 mm széles (+39 mm az elődhöz képest), magasságuk 1619, illetve 1633 milliméter (mindkét verziónál -2 mm.) A tengelytáv tekintélyes 2928 mm. Az elsődleges (hátsó) csomagtartó 569, illetve 528 liter, amit az orrban további 62 liter egészít ki.
A Q8 e-tron modellcsalád módosított megjelenése komoly aerodinamikai fejlesztést is rejt: módosították az első tengelyen elhelyezett légterelő idomot, illetve a Sportback modellen hátul is megjelent ez az aerodinamikai idom (sőt, az SQ8 e-tron Sportback csak itt kapott légáramlást módosító elemet). A hűtőmaszk mögött elhelyezett, zárható lamellákon túlmenően az Audinál elsőként öntömítő struktúra keretezi az orr-részt, ami tovább optimalizálja a légáramlást. Mindezek eredményeként a Sportback modellek közegellenállási együtthatója 0,26-ról 0,24-re javult, míg a Q8 e-tron esetében 0,28 helyett mostantól 0,27-es Cw-értékkel számolhatunk.
A kedvezőbb légellenállás eleve megnövelte volna a hatótávolságot, az Audi mérnökei azonban az akkumulátorokat is átdolgozták. Egyrészt a vezérlés módosításával megnövelték a kapacitást, ami mostantól a Q8 50 e-tron esetében bruttó 95, nettó 89 kWh, míg a Q8 55, illetve SQ8 e-tron modelleknél 114 (106) kWh. A hatótávolság a szintén átdolgozott hajtásláncok összteljesítményétől, illetve a karosszériavariánstól függően alakul.
Q8 50 e-tron |
Q8 Sportback 50 e-tron |
Q8 55 e-tron |
Q8 Sportback 55 e-tron |
SQ8 e-tron |
SQ8 Sportback e-tron |
|
Max. motor- teljesítmény (kW/LE) |
250 / 335 | 250 / 335 | 300 / 402 | 300 / 402 | 370 / 496 | 370 / 496 |
Max. forgató- nyomaték (Nm) |
664 | 664 | 664 | 664 | 973 | 973 |
Hatótávolság, WLTP (km) |
491 | 505 | 582 | 600 | 494 | 513 |
Végsebesség (km/óra) |
200 | 200 | 200 | 200 | 210 | 210 |
Max. töltés, DC (kW) | 150 | 150 | 170 | 170 | 170 | 170 |
A modellfrissítéssel egy időben pán-európai töltőhálózatát is megújítja az Audi, 2023-tól a kontinens 400 ezer töltőpontján válik lehetővé az automatikus azonosítás és számlakiegyenlítés.
Nemcsak az akkumulátor vezérlését módosította az Audi, hanem a hátsó tengelyre szerelt villanymotort is: a nagyobb tekercsszám (12 helyett 14) erősebb mágneses mezőt, ezáltal nagyobb nyomatékot fejleszt – vagy ugyanazt a nyomatékot kevesebb energiából képes előállítani. Az SQ8 e-tron három villanymotoros hajtásláncát is átdolgozták, a két hátsó villanymotor egyenként 98 kW (131 LE) teljesítményt ad le, a rendszer a másodperc tört része alatt variálja a hajtást a bal és jobb oldal között.
Továbbra is alapfelszerelés a légrugózás, ami a hasmagasság 76 mm-es tartományú szabályozását teszi lehetővé. A modellfrissítés során módosították a rendszer beállításait, valamint az ESP-t is jobb manőverezhetőségre hangolták, így a megújult Q8 e-tron dinamikusabban, pontosabban vezethető, nem utolsósorban a szintén újrakalibrált, progresszív kormányműnek köszönhetően, ami középállásból kimozdítva pontosabb irányváltást tesz lehetővé. Hogy a közvetlenebb kormányzás ne csak idegesítő billegést eredményezzen, merevebb első csapágyakat alkalmaztak.
Az Audi Q8 e-tron mintegy negyven különböző vezetőtámogató funkciót vonultat fel, amelyeket akár öt radar, öt kamera és 12 ultrahangos szenzor lát el információkkal. A 2023-as modellév újdonsága az okostelefonos alkalmazásból távvezérelhető, automatizált be- és kiparkolás.
Az utastérben két- vagy négyzónás klímaberendezés, félig nyitható üveg panorámatető, többfokozatú ülésszellőzés és opciós masszázsfunkció teremt kellemes légkört, míg az utasok lelkiismeretét a részben újrahasznosított PET-palackokból készített burkolat opciója nyugtatja – a konvencionálisabb dekor kedvelői szénszálas, illetve valódi fapaneleket is kérhetnek autójukba.
A kezelőfelület a szokásos háromképernyős formátumot hozza: a 10,1 colos multimédiás kijelző alatt egy 8,6 colos érintőfelület szolgál a funkciók vezérlésére, de természetesen hangvezérlés is rendelkezésre áll. A műszeregység is digitális, méghozzá HD felbontású, opcióként head-up kijelzőt kérhetünk. A navigációs rendszer felhőalapú, a Q8 e-tron kommunikál környezetével és más Audikkal.
A fent már említett környezetvédelem több káprázatnál: az Audi Q8 e-tron az európai és észak-amerikai piacokon nettó szénsemleges termékként kerül forgalomba. Ennek része például az újrahasznosított nyersanyagból készülő beltéri szigetelő- és csillapító anyagok, valamint szőnyegek. Az imént említett, PET-palackból gyártott díszítőbetét mellett a szokásos, jelentős arányban újrahasznosított nyersanyagból gyártott kárpitszövetek is megjelennek. Iparági jelentőségű újdonságként vegyes autóipari műanyag hulladék vegyipari újrahasznosításából származó plasztikból készülnek a biztonságiöv-csatok műanyag burkolóelemei.