Közel félmillió ügyfelének fizet egyenként 1100 dolláros, azaz nagyjából 430 ezer forintos kártérítést a Porsche, ráadásul egészen 2005-ig visszamenően. Ez része egy nagyobb, nagyjából 80 millió dolláros, mostani árfolyamon számítva 31,3 milliárd forintos egyezségnek, amit azután kötöttek, hogy a stuttgartiak egykor félrevezető információkat közöltek autóik fogyasztásáról és károsanyag-kibocsátásáról.
Bár a Porsche tagadta, hogy megtévesztette volna vásárlóit, az elégedetlen tulajdonosok azt állítják, járműveik egyszerűen nem tudnak megfelelni a márka által közölt fogyasztási és környezetszennyezési adatoknak. Olyan típusokat érint az ellentét, mint a Boxster, a Cayman, a Macan, a Cayenne SUV, a 911, illetve a Panamera sportlimuzin – derült ki a Drive cikkéből.
A visszahívás befejeztével ráadásul a Sport+ üzemmóddal szerelt Porsche-modellek tulajdonosai további 250 dollárra, vagyis majdnem 100 ezer forintra jogosultak, miután azzal vádolták a német gyártót, hogy a nagyobb teljesítményű módban végzett tesztek eredményeibe belenyúltak, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi normáknak. A portál szerint 14 ezer ilyen autó érintett a visszahívásban, aminek kapcsán 110 ezer keresetet nyújtották be mostanáig.
A jogi képviselők szerint a Porsche a hátsó tengely áttételezését és a károsanyag-kibocsátási szoftvereket is manipulálta, ez okozta az adatokban keletkezett eltéréseket. A teszt során 6-8 százalékos hatékonyságjavulást mutattak ki a módosított szoftverek. Ugyan a Porsche és a Volkswagen-csoport nem tekinti a megegyezés részének azt, hogy beismerje a bűnösségét, a német vállalat közleményt adott ki az üggyel kapcsolatban.
„Elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy átlátható üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási adatokat biztosítsunk ügyfeleink részére, a megállapodás pedig biztosítja, hogy ügyfeleink méltányos megtérülésben részesülnek az eltérő fogyasztási adatok miatt” – írják.
Nem először keveredett hasonló emissziós ügybe a Porsche, illetve a Volkswagen. Emlékezetes eset volt, amikor a VW-konszern dízelmotoros járműveit az Egyesült Államokban és Európában egy olyan eszközzzel értékesítették, mely megmásítja a kibocsátási értékeket. Az előző évtized közepén kipattant dízelbotránynak a mai napig van visszhangja: a Bosch csak a közelmúltban fogadta el a 25 millió dolláros, jelenlegi árfolyamon 9,7 milliárd forintos alkut.
Más gyártóknál is előfordultak ilyesféle problémák: az elmúlt hónapokban emiatt például a Stellantist és a Suzukit is megbírságolták. A multinacionális konszernre várhatóan 300 millió dolláros (117,4 milliárd forintos) bírság szabnak majd ki.