A Honda Civic Type R példás vezethetőségének soha nem a motor volt az egyetlen kulcsa. Mégis, a modell júliusi beharangozása óta arra vár mindenki, hogy megtudja, pontosan mire is gondolt a Honda, amikor minden idők legerősebb VTEC turbómotorjaként aposztrofálta a modell erőforrását. Nos, a motor percenkénti 6500-as fordulatszámon 329 lóerőt ad le, maximális 420 Nm forgatónyomatéka 2200/perctől 4000/percig elérhető. A fordulatszám-határoló csak 7000/percnél zárja el az üzemanyag-ellátást. Ennek eredményeként az új generációs Honda Civic Type R 5,4 mp alatt gyorsul 0-100 km/órára, végsebessége pedig 275 km/óra.
Ebben a tűzijátékban sok minden közrejátszik, a könnyített lendkeréktől kezdve a könnyebben felpörgő turbinakeréken át a kisebb ellenállású kipufogórendszerig, a feljavított hűtéstől a megnövelt kapacitású szívórendszeren át az átprogramozott motorvezérlésig. A hatfokozatú kézi sebességváltóban módosított kulissza, merevebb váltókar és egyedi rudazat segíti a precíz kapcsolásokat, a visszaváltást feljavított gázfröccs-automatika támogatja, amely különösen ügyel arra, hogy másodikból első fokozatba is problémamentesen kapcsolhassunk menet közben.
A futómű alapvetően az elődmodell feljavított, áthangolt konstrukciója, amit az új alap-Civic jóval nagyobb szerkezeti szilárdságához, nagyobb tengelytávjához és hátsó nyomtávjához, illetve a szilárdabb szerkezetű, matt fekete keréktárcsákra szerelt, egyedi keverékű és övszerkezetű 265/30 R19 méretű Michelin Pilot Sport 4S abroncsokhoz hangoltak. A fékrendszert a Brembo szállítja, az előző Type R-hez képest új főfékhengert és módosított vezetékeket kapott, amik az adagolhatóságot és a tartós fékhatást javítják. A tárcsák változatlanul kerültek át az elődmodellből.
A kormánymű minden eleme merevebb, a csapágyak finomabbak lettek. Az elektromos szervót újraprogramozták, ami a szilárdabb kormánystabilizátor és összekötőrúd alkalmazásával együtt közvetlenebb kormányozhatóságot és rendkívül pontos visszajelzéseket hozott. Javult a középállásban érzékenyebb, ívmenetben stabilabb a kormány, ami közvetlen, de lineáris érzetet eredményez.
A gyári videókért kattints erre a linkre, de aztán gyere vissza, és olvass tovább!
A vezetői környezet az alacsonyra beszerelt, könnyű, jó megtámasztást adó, mégis kényelmes üléseknél kezdődik. A kilátást az A oszlopok tövénél és a külső tükröknél kialakuló holtterek minimalizálásával, illetve a motorházfedélen kialakított, az autó sarkait kijelölő vonalak javítják.
Az új hátsó szárny és a lapos övvonal a hátratekintést segíti a külső és belső tükrökből. A kezelőszervek könnyen elérhetők, a központi műszeregységet a vezető látóterének közepén helyezték el.
A 2023-as modellévi Honda Civic Type R részletes műszaki adataiért kattints ide!
Az üléseket fokozottan tapadó, nyersbőr textúrájú anyaggal kárpitozták, elöl pirossal, hátul sötétszürkével. A szőnyegek pirosak, nem is lehetnek mások. A sorszámozott plakett a padlókonzolról a műszerfalra került. A középkonzol valódi alumíniumburkolatot kapott.
A műszerpark alapvetően megőrizte az új generációs Civic digitális felületét, de a komfort és sport üzemmódokban rendelkezésre álló, klasszikus nézetek mellett megjelent egy Type R-specifikus képernyő, amely kizárólag a pályahasználathoz nélkülözhetetlen információkat jeleníti meg. Szintén új a negyedik, egyedi konfigurálást lehetővé tevő nézet.
Ez a négy beállítás nem csak a megjelenítést módosítja, hanem számos járműparamétert, a motortól az adaptív lengéscsillapítókig, a kormányrásegítés mértékétől a már említett automatikus gázfröccsön át a gázreakcióig.
A legsportosabb +R üzemmód a kormányról, külön gombbal aktiválható. Ebben az üzemmódban teljesen kikapcsolható a kipörgésgátló és a menetstabilizáló rendszer. Értelemszerűen az egyedi üzemmódban mindezek a paraméterek külön-külön állíthatók.
Szerinted mennyit ér a Honda Civic Type R? Egyelőre mi sem tudjuk, azt viszont igen, hogy mennyire kerül. Itt eláruljuk.
A műszerezettség különleges eleme a Honda Log 2.0, egy valós idejű telemetriai rendszer, amely alapján a fedélzeten vagy a távolból, okostelefonos applikációból 12 különböző paraméter értéke olvasható le. Ezek olyan speciális adatok (pl. hogy mekkora tapadási erő ébred az egyes abroncsokon), amelyek jobb pilótává tehetik a vezetőt, vagy legalábbis gyorsabb köridőket eredményezhetnek.
A funkció pontszámokat is ad a teljesítmény alapján, így gyakorlatilag versenyezhetünk más Type R tulajdonosokkal, ha akarunk.
A külső dizájn esetében a sportos megjelenés adott, de a mérnökök nem a látványra, hanem a minél kedvezőbb aerodinamikai jellemzőkre koncentráltak. A Civic Type R 8 mm-rel alacsonyabb, és 90-nel szélesebb a vele azonos generációjú, hibrid Civicnél; a közvetlen előd Type R-nél 13 mm-rel alacsonyabb és 15 mm-rel szélesebb az autó.
A fejlett számítógépes szimulációkkal optimalizált áramlástani jellemzők nyomán az újonc sokkal áramvonalasabb, mint elődje.
Az első lökhárítóba vágott légbevezető nyílás felülete 10%-kal nőtt, az alumínium motorházfedél nemcsak a motorhő elvezetését szolgálja, hanem az első tengelyre ható felhajtóerőt is csökkenti. Hátul a diffúzor és a teljesen új rajzolatú légterelő szárny a légellenállás lehető legcsekélyebb növelése mellett fokozza a leszorítóerőt.
Az alumíniumkonzolokra emelt szárny szélesebb, egyben alacsonyabb is, mint korábban, elhelyezése a kilátást is segíti. Minden aerodinamikai elem fényes fekete színű. Az autóhoz speciális csomagokat és tartozékokat kínál a Honda, a szénszálas komponensektől (karbon padlókonzol, hátsó szárny, küszöbbetétek) a piros belső hangulatvilágításon át a Type R logós talajmegvilágító fényekig.