A belső égésű motorral szerelt járművek visszaszorítása egyértelmű célja az európai döntéshozóknak, ám eddig a legfájdalmasabb döntések még évekre, sőt évtizedekre voltak. A 2025-re, vagy némileg későbbre tervezett Euro 7-es szabványtól várják a benzin- és dízelüzemű autók igazi hattyúdalát, ez hozhat igazán radikális változást az európai járműpiacon.
Egyes városokban azonban nem akarják megvárni a nagy központi váltást, a dízelek külön tiltása már több nagyvárosban elkezdődött. Jelenleg 320 európai városban korlátozzák a régebbi, jellemzően környezetszennyezőbb járművek mozgását, 2019 óta 40 százalékkal nőtt a számuk.
Ez a trend
A tíz, turisztikailag legnépszerűbb város (közöttük London, Párizs és Berlin) mindegyike károsanyag-kibocsátásuk alapján korlátozza bizonyos területeken a benzin- és dízelüzemű járművek, különösen a személygépkocsik behajtását.
München önkormányzata idén úgy döntött, hogy a jelenlegi tiltás nem elégséges, és a városvezetés a Német Környezetvédelmi Segélyszervezettel (DUH) együttműködve radikális tervet dolgozott ki. Ennek értelmében 2023 februárjától az összes olyan dízelmotoros személygépkocsit, teherautót és kisteherautót kitiltják a környezetvédelmi zónából, amely az Euro 4 károsanyag-kibocsátási szabványnak tud csak megfelelni. Vagyis Euro 5 alatt minden dízelt kitiltanak. Ezzel együtt a környezetvédelmi övezetet is kibővítik: a belvárostól a Mittlerer Ringig, így az ingázókat is kizárják – írja a Focus.
Tisztább levegőt akarnak
A cél a nitrogén-dioxid-szint csökkentése, amely a város négy pontján (Landshuter Allee, Tegernseer Landstraße és Leuchtenbergring) évek óta magas. Ha ez a rendelkezés nem hozza a várt eredményt, akkor jön a következő tiltási hullám. 2023 októberétől már az Euro 5 szintjét hozó dízelekre is kiterjedne a behajtási tilalom, ezután csak az Euro 6-os dízelek közlekedhetnek majd a zónán belül és a városban.
Michael Haberland, a Mobil in Deutschland autós szervezet elnöke szerint ez a döntés 140 ezer autóst érint negatívan, főleg az alacsonyabb jövedelmű, öregebb autót használó réteget büntetve.
A részleteket még nem dolgozták ki, de várhatóan a helyi lakosok behajtási lehetősége egy írásos engedély birtokában megmarad, ahogy a szolgáltatást nyújtó cégek, egészségügyi szolgálatot ellátó szervezetek, mozgássérültek is mentességet kapnak majd.