Egy kutatás szerint egyes elektromos járművek akár hatótávolságuk 35 százalékát is elveszíthetik hideg, téli időjárási körülmények között, azonban ennek mértéke típusonként eltérő – írja a Recurrent Auto.

Azzal magyarázzák a jelenséget, hogy hideg időben a különböző kémiai, illetve fizikai reakciók lassabban mennek végbe az akkumulátorban, ezért csökken annak teljesítménye. Az alacsony hőmérséklet ugyanis gátolja a kémiai reakciókat, ennélfogva a fizikai folyamatok is lassabbá válnak. Ez a villanyautók esetében azért is jelent még inkább hátrányt, mert önmaguknak kell hőt termelniük az utastér fűtéséhez is, miközben a hagyományos, belső égésű motorral szerelt autók hajtásláncai hulladékhővé alakítanak át minden energiát, amit nem a hajtásra fordítanak. Ugyanakkor ebben az is közrejátszik, hogy a belső égésű erőforrások hatékonyság szempontjából jócskán alulmúlják tisztán elektromos társaikat.

Kiszámolták, mennyit bukhatnak télen a villanyautósok 1

A belső égésű motorok nem annyira hatékonyak, mint az elektromos hajtásláncok, viszont előbbiek esetében épp ezért biztosított például az utastér fűtése.

Kutatása során összesen hétezer adat feldolgozásával 14 népszerű villanyautót vizsgált meg az Egyesült Államokban a Recurrent Auto. A folyamat alatt olyan életszerű külső tényezőket is figyelembe vettek, mint az útegyenetlenségek, a változó vezetési sebesség és járműhasználat, illetve az akkumulátor öregedése.

Az átlagos, körülbelül 20-21 Celsius-fok körüli hőmérsékletnél mért adatokhoz képest a Chevrolet Bolt veszít a legtöbbet hatótávolságából fagyponton. Az amerikai vállalat ferdehatúja 32 százalékkal teljesít rosszabbul, vagyis egy töltéssel valamivel több mint 240 kilométert tesz meg. Hasonlóan nagyot bukik a hideg körülmények között a Ford Mustang Mach-E és a Volkswagen ID.4, egyaránt 30-30 százalékot, ami mindkét modell esetében 280 kilométer körüli hatótávolságot jelent.

A skála másik végén viszont megtalálható az Audi e-tron, illetve a Jaguar I-Pace, melynek hatótávolságát alig, utóbbi esetben szinte elenyésző mértékben befolyásolja, ha téliesre fordul az időjárás. Az e-tron 8 százalékkal kevesebbet, nagyjából 300 kilométert, képes így megtenni, míg a változó időjárással szemben legellenállóbbnak kikiáltott I-Pace több mint 360 kilométert.

A teljes lista itt tekinthető meg:

Kiszámolták, mennyit bukhatnak télen a villanyautósok 2

Elektromos autók hatótávolsága fagypont, illetve 20 Celsius-fok körüli hőmérsékleten, mérföldben megadva (1 mérföld = 1,609 kilométer)

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy ez hatással van-e az akkumulátor tartósságára. A válasz röviden nem, mégpedig azért, mert csupán átmeneti hatótávolság-csökkenésről van szó, és ahogy melegszik az időjárás, a jármű teljes töltöttség mellett képes lesz újra ugyanazt a távot biztosítani egy töltéssel.