Már az idei év végére villamosítja minden típusát, a következő 24 hónap leforgása alatt öt tisztán elektromos modellt vezet be a piacra, 2030-ra pedig Európa első számú elektromos márkájává válna, és ezzel szerves összefüggésben több mint 50 százalékkal csökkentené tevékenységeinek szénlábnyomát a Peugeot.
Ennek az ambiciózus fejlesztésnek az első számú eszköze az STLA platformcsalád, amelynek legnagyobb verziója, az STLA Large képezi a Inception tanulmányautó alapját. Az 5 méter hosszú koncepciójármű mindössze 134 cm magas, ami normális esetben sportos üléshelyzetet feltételez, itt azonban egészen másról van szó.
Az utastérben az acél vázszerkezet burkolatlanul hagyott, galvanizált felülete uralja a teret, mellette újrahasznosított poliészterből, 3D nyomtatással készített szövetkárpitokkal, illetve műgyantával kevert vászonhulladékból előállított, öntött burkolatokkal találkozhatunk.
A Peugeot újraértelmezte az üléseket, illetve az üléspozíciót. Széles, minden paraméterében testre szabható, vállrészénél szabadon hagyott légkamrákkal szerelt bútorzat várja az elöl helyet foglalókat. A megszokott fejtámasz helyett széles párnázat támasztja meg a tarkót, az üléspozíció a dinamikus vezetés követelményei mellett a hosszú távú, pihentető utazás ergonómiai elvárásainak is megfelel.
Utóbbit az STLA platformra integrált, mesterségesintelligencia-alapú önvezető képességek indokolják – ezért is kapott teljes egészében elektronikus, mechanikus kapcsolat nélküli kormányművet az autó, így ugyanis autonóm üzemmódban a kormánykerék behúzható, tágas helyet szabadítva fel a vezető előtt.
Amúgy kormánykerékről sem helyes már beszélnünk: a Peugeot Hypersquare névre keresztelte új, elektronikus vezérlőegységét, amely a nevében sugallt négyzet helyett téglalap alakú, és a jármű irányításán túl az autókban szokásos összes funkció kezelésére is szolgál. Középrésze gyakorlatilag egy táblaszámítógép, ám az elsődleges rendszerek kezelőszerveit süllyesztett mezőkön belül helyezték el, így azok a mellényúlás veszélye nélkül szabályozhatók. A koncentrált kezelőfelület jóvoltából műszerfalra sincs szükség, ami tágas, szellős teret biztosít az elöl utazók számára.
Ez a megoldás a speciális formátumú, körkörös kijelzővel, illetve az autonóm üzemben a padlóból kiemelkedő, nagyméretű képernyővel együtt még ebben az évtizedben megjelenik az STLA platformra épülő autók fedélzetén.
Az első ülések nem csak ergonómiájukban, hanem funkcionalitásukban is újat hoznak: hátlapjuk felső szélén a személyes komfortbeállítások szabályozására szolgáló kezelőszerveket találnak a hátul utazók; az áttetsző szerkezet pedig a térérzetet javítja, ugyanúgy, ahogy a kabin speciális üvegezése is.
Összesen 7,25 négyzetméternyi üvegfelület veszi körbe őket, méghozzá speciális építőipari üveg, amely kiváló hőszigetelő képességekkel bír, a káros UV-sugarakat pedig az űrhajózásban is alkalmazott fémbevonat tartja távol. Ez utóbbi egyedi, kékes és sárgás színekben játszó felületet eredményez, ami folyamatosan változó megjelenést kölcsönöz nem csak az utastérnek, hanem az egyrétegű, semleges fényezéssel ellátott, ezért olcsón és környezetbarát módon gyártható karosszérialemezeknek is.
A Peugeot Inception dizájnja enélkül az optikai trükk nélkül is egyedülálló volna. Az orr-részt egy tükröződő bevonattal kezelt, egybefüggő üvegfelület borítja, csokorba fogva a lámpatesteket, a szenzorokat, az oroszlánkarom rajzolatú nappali fényeket és persze a központi emblémát.
A hagyományos esetben motorházfedélként ismert, vízszintes felület teljesen eltűnt, helyét az utastér foglalja el, a lemezburkolatot az első tengelyig nyúló szélvédő helyettesíti. A speciális betétekkel áramvonalassá tett kerekek fölötti, keskeny sávokon alakították ki a karbantartásra, diagnosztikára, illetve az akkumulátor töltésére szolgáló paneleket.
Hátul kétrétegű üvegborítás kölcsönöz háromdimenziós hatást a zárófényeknek, míg az oldalfalakat tagoló koptatósáv valójában síkba illesztett kijelző, amelyről a töltés státusza mellett egy sor egyéb információ is leolvasható.
A végére hagytuk a klasszikus autós viszonylatban előre kívánkozó műszaki és menetdinamikai adatokat: az STLA platform 800 V-os elektromos architektúrája és 100 kWh-s akkumulátorcsomagja csekély energiafogyasztást (12,5 kWh/100 km), és ennek jóvoltából akár 800 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé. Az akkumulátor percenként akár 30 kilométerre elegendő áramot vehet fel, ehhez pedig kábel sem kell, hiszen támogatja az indukciós töltést.
A két villanymotoros, összkerékhajtású Peugeot Inception rendszerteljesítménye megközelíti az 500 kW-ot (680 LE), az autó álló helyzetből nem egészen 3 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára.
Az állóképek nem adják vissza pontosan a Peugeot Inception megoldásainak a különleges voltát; az alábbi videóból sokkal jobban megérthetők a részletek.