A január 14-én induló Brüsszeli Autószalonon mutatja be, és ősztől már forgalmazza is Európa-szerte vadonatúj hajtásláncát a Mazda.

A tisztán elektromos MX-30 crossoverben debütáló rendszer a már ismert elektromos hajtási rendszert (vagy annak egy módosított változatát) kombinálja egy belső égésű motorral, amely az előzetes információk szerint csupán áramfejlesztőként fog szolgálni, megnyújtva a modell alapértelmezésben meglehetősen szerény hatótávolságát. Hasonló megoldással más modelleknél is találkozhattunk már, a BMW i3 REX-től a Nissan több modelljében is alkalmazott e-Power technológiáig.

Tavasszal jön az új Wankel-motoros Mazda 1

A Mazda évekkel ezelőtt vetette fel először, hogy ebben a formában hozná vissza a márka hírnevét megalapozó forgótárcsás motortechnológiát a gyártásba. A Mazda 1961-ben szerezte meg az NSU-tól a technológia licencét, majd miután a németek belefáradtak a Wankel-motorral való kísérletezésbe, évtizedeken át az autóiparban egyedüliként alkalmazták és tökéletesítették a bolygódugattyús motort. A sort megnyitó Cosmo Sport után számos típus kapta meg a kompakt, nagy teljesítményű erőforrást, még buszokat és platós kisteherautókat is szereltek azzal, sőt, a Le Mans-i 24 órás versenyen 1991-ben Wankel-motoros versenyautóval tudott győzni a márka. Az összes Mazda RX modellcsalád ilyen motort alkalmazott; legismertebb képviselőik az RX-7 és az RX-8, amely egyben az utolsó Wankel-motoros Mazda volt.

Tavasszal jön az új Wankel-motoros Mazda 7

Mazda Cosmo Sport, Mazda RX-9 és Mazda 787B

Ami a most bemutatandó felhasználást illeti, a technológia ideális megoldásnak ígérkezik erre a feladatra: rendkívül kompakt, tökéletesen kiegyensúlyozott, rezgésmentes járású, fajlagos teljesítménye kiemelkedő. Ugyanakkor állandó fordulatszámon működtetve kiküszöbölhetők eredendő gyengeségei: a csekély forgatónyomaték és a megugrani hajlamos üzemanyag-fogyasztás.

A tavasszal érkező, hatótávolság-növelős MX-30-ról (amelyet a Mazda megtévesztően plug-in hibridként említ) egyelőre csak annyit tudunk, hogy MX-30 R-EV néven kerül majd forgalomba – ebből az R a Mazda hagyományai szerint a rotary, azaz forgótárcsás konfigurációra utal, az EV pedig az elektromos jármű közhasználatú rövidítése.

Mi is az a Wankel-motor? Az alábbi linkre kattintva kiderül!