Az év első napjaiban bemutatott Peugeot Inception tanulmányautót és a Ram 1500 Revolution pick-up-koncepciót összeköti a Stellantis-csoport új generációs elektromos architektúrája, az STLA. Ez nem szokásos értelemben vett autóipari platform, hanem egy fejlett komponensekből álló, összetett járműtechnológiai ökoszisztéma, amely maximálisan kiaknázza a nagyfeszültségű elektromos áramkörben rejlő lehetőségeket. Ugyanerre a platformra épül a konszerntárs Chrysler friss tanulmánya, ami azonban nem teljes autó, hanem annak csak egy része.

9 fotó

Az autóiparban ma elsősorban szoftveralapú fejlesztésekkel, azaz fedélzeti szolgáltatásokkal lehet lenyűgözni a közönséget (más kérdés, hogy végül ebből lesznek-e eladások, vagy a megfizethető, takarékos járművekből; az pedig megint más lapra tartozik, hogy a vevők a felmérések szerint elégedetlenek azokkal a rendszerekkel, amelyekkel kedvükre próbálnak tenni az autógyártók). A Chrysler ezért most erre koncentrált, és alternatív belső környezetet tervezett a 2022-es Airflow tanulmányautóhoz.

Ezt a Synthesis cockpitkoncepciót úgy dolgozták ki, hogy a lehető leginkább felhasználóbarát legyen, minden lehetséges vonalon kapcsolódást biztosítson az utasok és a külvilág között, és legyen jó a hatásfoka – ez éppúgy vonatkozhat az ergonomikus kezelhetőségre, mint az energiatakarékos megoldásokra.

A „harmónia mozgásban” filozófia zászlaja alatt megvalósított Chrysler Synthesis mesterséges intelligencia alkalmazásával képes folyamatosan tanulni, alkalmazkodni a vezetőhöz, igény szerint frissítve mobil adatkapcsolaton keresztül a fedélzeti rendszerek tudását. Túlzásnak tűnhet gondolkodó robotra bízni a navigációs és multimédiás rendszerek vezérlését, de a jövő járműveiben úgyis ott lesz a mesterséges intelligencia, amely az önvezető funkciókat vezérli, így nem igényel jelentős extra erőforrásokat, hogy rábízzuk az utazásunk megszervezését, online vásárlásaink lebonyolítását, okos háztartási berendezéseink automatikus vezérlését.

Hurrá, hamarosan együtt énekelhetsz az autóddal! 7

A Chrysler ehhez képest nem is álmodott nagyot, a Synthesis környezethez 3. szintű autonóm vezetési képességet társított, ami csak bizonyos, arra jóváhagyott útszakaszokon engedélyezi a teljesen felügyelet nélküli közlekedést. A koncepció nemcsak okos, de felelősségteljes is: egyáltalán nem tartalmaz krómot, az üléseket növényi cserzésű bőrbe vonták. A műszerpark ipari és tengeri műanyag hulladék újrahasznosításával készült; a padlóhoz pedig felelős gazdálkodásból származó diófát használtak fel, amelyet szövettel elegyítettek.

A Chrysler Synthesis mesterséges agya napirendünk ismeretében előre megtervezi az utunkat, majd a vezetésről, illetve a parkolóhelyek és töltőpontok előre lefoglalásáról is gondoskodik – az utasoknak tehát semmi dolguk nem akad. Akár olvashatnánk vagy szundíthatnánk is, de a Chrysler inkább a hangélményekre összpontosított: a rendszer zenei játékokkal és karaokéval szórakoztat, illetve zeneszerző funkciót is kínál.

Hurrá, hamarosan együtt énekelhetsz az autóddal! 8

Pont az infotainment-rendszerek és technológiák gyors fejlődése miatt az sem elképzelhetetlen, hogy mire a Chrysler 2025-ben bemutatja első tisztán elektromos típusát, abba egy még fejlettebb, még előremutatóbb koncepciót követő kezelőfelület kerül.